A látás szolgálatában már 10 éve - Optimum Optika
Varga Annamária “egész életében” optikával foglalkozott, először látszerészként, később optometrista lett. Kezdetben alkalmazottként dolgozott, majd, amikor elérkezettnek látta az időt, saját üzletet nyitott Győr történelmi belvárosának egyik frekventált terén, a Széchenyi téren. Az üzletnyitás óta eltelt 10 év kapcsán álltunk meg egy kis visszatekintésre.
INDÍTSUNK IS A KEZDETEKNÉL. HOGY NYITOTTÁTOK AZ ÜZLETET?
VA: Egy kisebb hálózatban működő optikában dolgoztam, ahol a vezetés megváltozott, és bár az ügyfelek nem vettek ebből észre semmit, mi a kollégáimmal már nem láttuk ott a jövőt. Közben a fiam is nagyon érdeklődött a szakma iránt, és a férjem volt a beindítója, hogy akkor csináljunk olyat, ami már a miénk. A következő lépés akkor történt, amikor megtudtuk, hogy ez az üzlethelyiség Győrben, a Széchenyi téren üres. Nagyon ideálisnak tartottuk, mert nem az “egyik optika” lennénk a sétálóutcán vagy a bevásárlóközpontban, hanem Győr legforgalmasabb, szépen felújított történelmi terén “az optika”. Az izgalmas időszak itt kezdődött, mert én elmondtam a kollégáimnak, mire készülök, és ők egyöntetűen velem akartak tartani. Én is így képzeltem el, de nagyon jólesett, és erőt adott, hogy ezt ők mondták. Felmondtam, mindent előkészítettünk, berendeltünk, és nagyjából 2 hetes kieséssel az egész csapattal megnyitottunk, itt, ahol most is vagyunk. A vevőink hozzám és a kollégáimhoz kötődtek, tehát volt egy olyan ügyfélkör, amire a kezdetektől támaszkodhattunk. Később már igyekeztünk a márkánkat felépíteni, azt akartam, hogy az Optimum Optika erős szakmai hozzáértést takarjon. Igazolta ezt az is, amikor a szemorvosunk kiesett egy kis baleset miatt a munkából. Kezdetben az Ő szakértelme erős hívószó volt az ügyfeleknél, de szép lassan felépült az is a köztudatban, hogy a vizsgálati módszereink, műszereink, kollégáink szaktudása magas színvonalú. Ez tovább emelte az üzletünket egy következő szintre.
ELKEZDTETEK SZERVEZETKÉNT MŰKÖDNI?
VA: Igen, ez a szemlélet. A munkafolyamatot részfeladatokra osztottuk, így a vevő olyan élménnyel távozik, hogy itt profi kiszolgálást kapott.
Igazolja az elképzelésünket, hogy a vevőink 80%-a visszatér, vagy hozza a családtagját, ismerősét, kollégáját.
MILYEN KAPCSOLATOTOK VAN A BESZÁLLÍTÓITOKKAL?
VA: Három nagyobb lencsegyártó van a piacon, akik szóba jöhettek nálunk, végül a Zeiss-szel állapodtunk meg. Nekik ezen a környéken még nem volt képviseletük, és más nagyvárosokban is a szakértői, vevőközpontú optikákkal működnek jól együtt. Mivel mi sem a “garázsoptika” üzlet vagyunk, egymásra találtunk, és a régióban is megismertettük az igényes ügyfélkörrel a márkát. Közben a Zeiss Vision expert minősítést is megkaptuk, ami egy magas műszerezettségi és szakmai szintet takar.
Illetve ide értem a szakmai partnereket is. Szemorvosokkal és a szemészettel is szoros kapcsolatban vagyunk, akikkel rendszeres szakmai egyeztetéseink vannak, és sok az olyan eset, ahol kifejezetten minket ajánlanak szakmailag a betegeknek. Természetesen ezek nem anyagi együttműködések. Soha nem fizettem azért, hogy ide küldjenek beteget. Sőt van állandó szemorvosunk, aki heti rendszerességgel rendel az üzletünkben. Az ügyfeleink ezért magasabb szakmai szinten tekintenek ránk. Bevallom, engem is tölt szakmailag, ha nem csak a rutinszerű esetekkel találkozom, hanem körbe kell járni a problémát, és az arra adott megoldásunk működik. A műszereink és a szakmai irányunk is picit más, mint a szemészeten, van, amiben ők támaszkodnak ránk, van, amikor mi küldjük oda az ügyfeleinket. Tudom, hogy ez a nehezebb út, de ez meg is különböztet minket a piacon, és hálásak az ügyfeleink.
BELE LEHET FÁRADNI A SZAKMÁBA?
VA: Igen, a rutin megölhet! Biztos más szakmából is ismerjük a “mert így szoktuk” hozzáállást. Én sokszor hangoztatom a kollégáknak, hogy néha vizsgáljuk meg azt, amit csinálunk és lehet, hogy a végén ugyanoda jutunk, de az is lehet, hogy találunk korszerűbb megoldásokat. Nyitottan kell szemlélni, és váltani, ha indokolt.
EZT HOGY UGORJA MEG EGY OPTIKAI ÜZLETHÁLÓZAT?
VA: Hát, leginkább sehogy. Ha bemész egy ilyen üzletbe, általában olyan eladóval beszélgetsz, aki előtt van egy “gyakori kérdések és válaszok” segédlet, amiből valahogy egy szemüveg kerül az orrodra, az ő napitervükben meg eggyel közelebb a napi cél. Egy gyorsétterem-lánc kapcsán tisztában vannak az emberek azzal, hogy ott nem mesterszakácsok főznek, az optika esetében ez a gondolat még nem letisztult, de ebből a nézőpontból mi vagyunk a gourmet optika. :)
Egy ügyfelünk azt mondta, azért szeret ide járni, mert mi azt is megmondjuk, ha neki nem áll jól egy keret. Meg tudom érteni, mert én sem szeretem, ha a ruhaboltban mindenre azt mondják nekem, hogy jól áll. Úgyis tudom, hogy nem. Jobb ha őszinte. Meg amúgy is, szembe fog jönni velem az utcán az általam eladott szemüveg. Sokkal jobb érzés azt látni, hogy milyen jót ajánlottunk neki.
MILYEN MOST A CSAPAT?
VA: Sok figyelmet fordítok arra, hogy tényleg csapatként dolgozzunk, bevonom őket a lehető legtöbb döntésbe. Ha például egy új keret-beszállítót választunk, vagy a működési folyamatainkat csiszoljuk. Sokat segítenek, és tényleg jó a csapatunk most.
VÁLTOZOTT AZ ÜGYFELEITEK TÍPUSA IS AZ ÉVEK SORÁN?
VA: Bevallom: igen. Régebben kijártunk cégekhez tömeges vizsgálatokra, ami pénzkeresetnek jó, de vásári körülmények között kell olyankor dolgoznunk. Itt az üzletben profi műszereink vannak, a körülmények is sokkal-sokkal ideálisabbak, és azt kell mondjam: az ügyfeleink igényével is ez találkozik inkább. Vagy mondhatom azt, hogy azok a cégek lettek/maradtak az ügyfeleink, akik ezt a magas minőségű kiszolgálást igénylik. Időpontra jönnek, kellőképpen kiszolgáljuk, és látják, hogy mit fognak kapni a végén. Természetesen a munkáltatóval kötünk egy előnyös keretmegállapodást, és amikor a dolgozói bejönnek hozzánk, megkapják a legjobb kiszolgálást.
Látszik, hogy ilyenkor ők is ezt egy extra juttatásként érzik a munkáltatójuk részéről.
Kapcsolat:
Varga Annamária
Optimum Optika Kft
Web: www.optimumoptika.hu
Tel:+36 20 318 2734
E-mail: varga,annamaria@optimumoptika.hu