Már az állásinterjún érjük el, hogy a jelölt ITT AKARJON DOLGOZNI! - HR Shared Service Center
A HR*-es feladata nem csak felvenni és elküldeni a dolgozókat! A munkáltatói márkaépítés, képzési rendszer kialakítása, a munkatárs beillesztésének támogatása a szervezetbe, betanulási folyamat kialakítása, munkajogi megfelelőség biztosítása, szervezetfejlesztés, a dolgozók megtartása, elégedettségének növelése, juttatási rendszer kialakítása mind-mind hozzátartozik egy HR szolgáltató feladatköréhez.
Orbán Emese (munkajogi szakokleveles tanácsadó), a HR Shared Service Center Kft. ügyvezető tulajdonosa, 18 évnyi multinacionális háttér- és 3 év KKV-tapasztalattal a háta mögött, teljes körű HR szolgáltatóként kamatoztatja tudását, és amennyit csak lehet, megoszt velünk és ügyfeleivel ebből.
HADD KEZDJEM A VÉGÉN: MIÉRT ÉRI MEG EGY KÖZEPES VAGY KISEBB CÉGNEK KÜLSŐ HR-EST FOGLALKOZTATNI?
Egyrészt a költségek miatt, másrészt folyamatos rendelkezésre állást biztosítunk. Valamint a cégvezetőnek nem kell aggódnia a HR osztály fluktuációja, motivációja miatt. Ha felvesz egy HR-es kollégát, akkor jó eséllyel hozzáértő szakembere lesz, de általában csak egy bizonyos területen. Például nagyon jó a toborzásban, de a munkaügyben már nem annyira jártas. Ott ez lesz a gyenge láncszem. Én kialakítottam egy olyan csapatot, ahol a HR minden egyes területét lefedtem szakemberekkel. Ismerem és felismerem egy cégben a kihívásokat. Mindig az adott feladat specialistája hozza majd a legjobb megoldást.
EZ ENNYIRE ÚJDONSÁG?
A havidíjas külső szolgáltató már megszokott a KKV-knál. A legtöbb cég így könyveltet, bérszámfejt és intézteti a jogi ügyeket ügyvéddel, vagy rendszergazdát bíz meg informatikai feladatokkal. Talán a HR maradt a végére. Ezt – teljesen jogosan – a tulajdonos akarja kézben tartani, hiszen a munkatárs a cég legnagyobb értéke. A profitot ők termelik, és velük nőtt fel oda, ahol most van a cége! Ezeket az értékeket meg kell értenünk és meg kell őriznünk. A tulajdonosnak bíznia kell bennünk. De azt is tudnia kell, hogy az ő kapacitásának van egy határa. Sőt, az ilyen kultúrát kialakító cégekben az összes vezetőségi szintre jellemző, hogy mindenki HR-es is.
Megkeresést kaptam egy 170 főt foglalkoztató logisztikai cégtől. A fent említett kultúra volt a cégnél. Azaz: a vezetők intézték a csapatuk HR feladatait. A növekedés elején ez még belefért, de egy idő után a vezetők már nem csak a profitot termelő tevékenységgel foglalkoztak, hanem adminisztratív és egyéb HR-es tűzoltással. Először csak egy részterületet kaptam, hogy megmutassam, hogyan dolgozunk mi, és ez annyira meggyőzte az ügyvezetőt, hogy ennél a cégnél az összes HR feladatot mi látjuk el. Azóta a vezetőkről lekerültek a felesleges terhek, és szervezetten működik a HR.
TEHÁT TI SOK IDŐT TUDTOK MEGTAKARÍTANI A VEZETŐSÉGNEK.
Időt is, pénzt is, és néhány kellemetlenséget is megelőzhetünk. Például az is gyakori, hogy átmásolt munkaszerződésekkel dolgoznak. Tele van olyan elemmel, aminek nem is a munkaszerződésben lenne a helye, hanem pl. belső szabályzatban. Láttam már olyan szerződést, amit a munkáltató úgy írt alá, hogy nem volt tisztában azzal, hogy ha a dolgozónak megszűnik a munkaviszonya, akkor még egy évig havonta többszázezer forintot kell fizetnie.
Nagyon fontos, hogy a munka törvénykönyve által előírt jogszabályokat és a napi, operatív működést össze tudjuk hangolni.
NA, MOST MINDENKI LAPOZGATJA A MUNKASZERZŐDÉSEIT...
Ha másfél oldalnál hosszabb, akkor máris izgulhat.
MILYEN IPARÁGAKBAN MOZOGTOK? EGYÁLTALÁN, EZ MENNYIRE SPECIALIZÁLÓDIK A KÜLÖNBÖZŐ SZEGMENSEKBEN?
Nekem a logisztikai cégekre van nagyobb rálátásom, mert dolgoztam logisztikai vezetőként is. Ezért jobban átlátom a cégen belüli összefüggéseket, megértem a cégvezető, a társosztályok igényét, de munkavédelmi cégnek, műanyagipari gyártó és kisebb gyártó cégnek is dolgozunk, vagy dolgoztunk.
TUDJUK, HOGY MILYEN ÁLLAPOTOK URALKODNAK A MUNKAERŐPIACON. NEKED MI A TAPASZTALATOD, MI A NEHEZEBB: BEHOZNI VAGY MEGTARTANI A MUNKAERŐT?
Egy jó cégnek mindkettőre kell, hogy legyen stratégiája és folyamatai. Gyakran látjuk, hogy a toborzásnál szinte mindent megtesznek a cégek, de apróságok miatt viszont elveszítik a dolgozóikat.
MIK EZEK AZ "APRÓSÁGOK"?
A dolgozók elégedettségi felméréseiből a leggyakrabban az derül ki, hogy a vezetőik össze-vissza delegálják a feladatokat, majd az elvégzett feladatokat végül nem is kérik számon, sokszor tiszteletlenül beszélnek a kollégákkal, vagy a cég folyamataiban káoszt látnak. Hogy őszinte legyek, a vezetőség fejlesztésével épp annyi feladat van, mint a dolgozók képzésével. A fluktuáció oka gyakran az operatív vezetés hiánya és a strukturálatlanság.
TE INKÁBB TANÁCSADÓNAK VAGY INKÁBB MEGOLDÓNAK VALLOD MAGAD?
Én megoldónak, de ez attól is függ, mire van igény, és csak olyan mértékben folyunk bele, amennyire az ügyfél szeretné. Nemcsak tanácsot adunk, hanem akár kész eszközöket is, a mindennapi működést megkönnyítve, mert mi támogató feladatokat látunk el. Ahogy az elején említettem, jó HR-esek vannak a cégeknél, de ők sem minden területen profik. Ezt mi kiegészítjük a csapatommal, és pótoljuk a hiányzó szeletet. De van olyan is, ahol teljeskörűen tartjuk kézben a cég HR feladatait, máshol részfeladatokat vagy projekt jellegű feladatokat végzünk.
KIK A STRATÉGIAI PARTNEREID?
Kiemelve párat: bérszámfejtők, munkavédelemmel foglalkozó cégek, munkaerő-kölcsönzők, közvetítők, trénerek és megannyi specialista.
MIRŐL FOGUNK A 2024-ES RIPORTBAN BESZÉLGETNI? HOL AKAROD LÁTNI MAGATOKAT?
Szeretném a saját márkánkat népszerűsíteni, és helyet kapni a neves szolgáltatók körében. Nekünk is vannak módszereink, folyamataink és kipróbált, bevált praktikáink, de megfizethető áron. A lényegét a mi rendíthetetlen lelkesedésünk, személyiségünk, tapasztalatunk, tudásunk és szakmai alázatunk adja.
AZT SZERETNÉM ELÉRNI, HOGY AZ ÁLLÁSKERESŐK A MI PARTNEREINKNÉL AKARJANAK DOLGOZNI, A MUNKAVÁLLALÓIK PEDIG MEG SE FONTOLJÁK A TÁVOZÁST. EZ MOST A CÉGVEZETŐK ÉS A MI ÉRDEKÜNK IS!
*HR = Humánerőforrás-menedzsment
Orbán Emese elérhetőségei:
+ 36 20 611 5825
hr@hrssc.hu
hrssc.hu