Keresés

A nehéz gazdasági helyzet hozhat jót, a jóban pedig nem unatkozunk - Komlós Andor

Komlós Andor Leier Hungára Kft

Komlós Andor a Leier Hungária Kft. értékesítési és marketing ügyvezetője, tizennyolc éve dolgozik a nemzetközi vállalatnál, átélt és megoldott hullámhegyeket és hullámvölgyeket. Most ez utóbbi van, nemcsak Magyarországon, hanem a térségben is. 
Más a recept ilyenkor nálunk, mint Ausztriában?

Ha képzeletben visszaugrunk az időben 2024, illetve 2023 nyarára, mikor volt szélesebb a mosolya?

K. A.: 2023-ban biztosan szélesebb volt, egy nagyobb visszaesésen voltunk éppen túl. Azért mosolyoghattam, mert akkor még azt gondoltuk, hogy ebből a helyzetből viszonylag gyorsan vissza fogunk pattanni. De nem így történt.

Mikor vált nyilvánvalóvá, hogy ez nem egy egyéves krízis lesz?

K. A.: 2024 őszén. Akkor nem jött a várt fellendülés, és azóta sem jön. Stagnál a magyar építőipar, de ez nem feltétlenül rossz. Ugyanis egy ilyen helyzet inspirál, mi is egy csomó új dolgot találtunk ki ennek hatására, és elindított egyfajta piaci tisztulást, amire az építőiparnak nagy szüksége van.

A NAGYOKNAK SEM EGYSZERŰ

Magam előtt látom azt a kisebb céget, amely épp a túlélésért küzd, mit gondol most arról, hogy egy ilyen helyzet valahol jó is, mert inspirál…

K. A.: Ne gondolja senki, hogy mi, „a nagyok” nem éreztük meg az elmúlt két évet. Dehogynem! A forgalmunk nekünk is visszaesett, a költségeink pedig ugyanúgy nőttek, mint másoknál. Alkalmazkodni kell a helyzethez, akár kis cégről, akár nagyvállalatról van szó. Egy nagyobb cégnél, ahol több területet is érint a változás, sokkal „melósabb” ez.

Mert lomhábbak, mint a kisebb társaik?

K. A.: Igen, illetve eleve több embert érint akár egyetlen terület finomítása is. Egy kis cégnél elég lehet a tulajdonos
a fontos döntések meghozatalára és kivitelezésére. Családi vállalkozásként viszont még mindig sokkal gyorsabbak
a döntési mechanizmusaink, mint a hasonló méretű multinacionális cégeknél.

A Leiernél milyen változások történtek a válság hatására?

K. A.: A felújítási piac jobban megy, mint az új építésű, ezért a betoncserép- és díszburkolat-szegmensre jobban koncentráltunk, szélesítettük a termékportfóliót, kiegészítő termékeket gyártottunk és forgalmazunk. Ezzel szemben az új építésnél használt égetett kerámiánál mostanra időzítettünk egy kétéves üzemfejlesztést, amely idén nyáron ért véget. Változtattunk a marketingünkön is: az embereknek egyenesen házat kínálunk – akár típusházat, akár olyan építőipari rendszereket, amelyekből egy komplett házat lehet létrehozni. Erről szól a Leier Rendszerház ajánlat, melynek keretében 100 m2 ajándék térkövet adunk.

TISZTUL A PIAC

Említette a piac tisztulását is. Értsük szó szerint?

K. A.: Elsősorban a piaci résztvevők számára, ami várhatóan csökkenni fog. De a tisztulást szó szerint is érthetjük: 2022/2023-ban az állami ösztönzők jelentősen megemelték az építkezések és felújítások számát az építőiparban, ezekhez számla kellett. Keresleti piac esetében, tehát amikor elég a megrendelés, ez nem szokott gondot jelenteni. Amikor azonban csökken az igény, próbál mindenki
a legkedvezőbb ajánlattal előállni, ilyenkor fordulhatnak elő – nyilvánvalóan nem mindenkinél – visszás megoldások.

A mostani, 3 százalékos kedvezményes hiteltől mit vár? Ősz végére érezhető lesz a hatása?

K. A.: Én szkeptikus vagyok, és nem a három százalék miatt, mert az jó lehet. A kérdés sokkal inkább az, hogy az emberek a mostani helyzetben merik-e újabb kiadásba verni magukat. Szerintem még kivárnak.

Egy ilyen bejelentés után elkezdik azért betárazni a téglát, hogy ha kell, azonnal ki tudják szolgálni a piacot?

K. A.: Jelentős készlettel rendelkezünk, így nincs ok a kapkodásra. A robbanás szerintem átmenettel, kivárással fog kezdődni.

A HELYZET AUSZTRIÁBAN

A cégalapító Michael Leier egyik unokája néhány hónapja azt mondta, hogy Ausztriát azért is érdemes figyelni, mert ami ott történik, az képződik majd le fél évvel később Magyarországon. Ausztria már kijött a stagnálásból?

K. A.: Nem. Sőt. Ott még nagyobb az óvatosság.

Ők mitől tartanak?

K. A.: Ausztriában az elmúlt tíz-tizenöt évben dübörgött
a lakásépítés, náluk még a 2009-2010-es évben sem észleltünk visszaesést. Ausztriában ez az első megtorpanás, ez a „pofon” pedig még sokaknak fáj. Ráadásul ott nincs olyan hitelkedvezmény, mint most nálunk.

Mint marketingvezetőt is kérdezem: Más üzeneteket kell megfogalmazniuk Ausztriában, és mást Magyarországon?

K. A.: Ha a kereslet csökken, akkor mindig és mindenhol még szebb termékeket kell kirakni a kirakatba, illetve erőteljesen hangsúlyozzuk, hogy nekünk teljes rendszereink vannak. A jó minőség már alapkövetelmény, ezt kell jó áron kínálni.

Van annál bosszantóbb dolog, mint amikor a legjobb termékeiket egy kőműves elrontja, így hiába a jó marketing és minőség, a végeredmény nem lesz jó?

K. A.: Kevés, az biztos… Van ilyen, bár próbáljuk ezeket a helyzeteket minden erőnkkel kiküszöbölni. Ez az időszak épp arra jó, hogy például képzéseket tartsunk a kivitelezőknek.

Az állami szakképzés felnőtt a Leier termékeihez?

K. A.: Nem igazán. Éppen ezért vállalunk egyre nagyobb szerepet a szakképzésben. Az iskolapadban ugyanis a fiatalok sajnos sokszor nem is hallanak az előregyártott beton technológiáról. Célunk az, hogy azokat, amelyeket kínálunk, tökéletesen tudják használni a szakemberek. Igyekszünk emellett olyan termékeket gyártani, amelyeket a helyszínen minél kevesebb munkával és hibalehetőséggel össze lehet illeszteni.

GENERÁCIÓVÁLTÁS ÉS DEMOKRÁCIA

A generációváltás hol tart a Leiernél?

K. A.: Ez egy folyamat, amely tíz éve elkezdődött. Michael Leier idén lesz 79 éves és az unokáinak – Matthias-nak és Thomas-nak – átadta a tulajdonosi jogokat és feladatokat. De nem úgy, hogy egy napot kijelölt, és onnantól be sem tette a lábát a céghez. Nyilvánvalóan érzelmileg is kötődik a vállalatához, ezért szépen lassan vesz vissza a tevékenységéből.

Van azért egy utolsó dátum, amit magának is kitűzött?

K. A.: Nincs. Ezt az életre bízta, de mostanra elértünk oda, hogy az unokák és a menedzsment önállóan viszi a céget. Persze, ha van egy ötlete, terve, akkor azt közösen átbeszéljük. A teljes menedzsment tizenöt-húsz embert jelent.

És ilyen helyzetben demokrácia van, a többségi akarat dönt?

K. A.: Ez egy családi vállalkozás, a túlzott demokrácia pedig, ahogy egy családban, úgy itt sem működik. Van tehát egyfajta dominancia.

NEM LEHET MEGUNNI

Vezető pozícióban dolgozik a Leiernél – mikor izgalmasabb egy-egy munkanap: békeidőben, vagy amikor helyzet van, ahogy most is?

K. A.: A Leiernél rengeteg piacon vagyunk jelen (lásd keretes írásunkat), hasonló méretű családi cég Európában ebben a szegmensben talán nincs is. Ezért aztán mindig történik valahol valami. Vannak hullámzó időszakok, és amikor jól megy a szekér, akkor is vannak olyan termékek, amelyeket fel kell pörgetni. Nincs tehát idő unatkozni, de a legnehezebb az, amikor jó időszakról váltunk át a rosszabbra. Hirtelen és gyorsan kell jó döntéseket hozni, ez nyilván feszültséggel jár. De ha már látjuk az eredményeket, az nagy löketet ad ismét.

A nyugalmat – pusztán azt konstatálni, hogy a jó év után még jobb jött – meg lehet unni?

K. A.: Ahogy a rossznak is lehet pozitív hozadéka, úgy a jónak is rossz. Volt, hogy a csúcskorszakokban az jelentette
a problémát, hogy nem tudtunk egy-egy termékből eleget gyártani. Az is helyzet volt, azt is meg kellett oldani. Kvótarendszert dolgoztunk ki arra, hogy a kereskedők egyszerre mekkora mennyiséget rendelhetnek. Az sem volt unalmas időszak…

Győrben, de szerte az országban számos épület készült el Leier termékből. Ezek közül melyikre a legbüszkébb?

K. A.: Két válaszom is van, mert ha csak a termékeket nézem, akkor az egyedi, előre gyártott elemekre vagyok a legbüszkébb, mert ez olyan új világ és annyira úttörők vagyunk ebben a szegmensben, hogy nem volt kit lemásolni. A fejlesztéseknek és a logisztikának köszönhetően tíz éve elsők vagyunk a piacon. Ez tehát az egyik válaszom, de ha magára a kész épületre gondolok, akkor nagyon szeretem a Frigyes-laktanyához hozzáépített új szárnyat, mert ezt csak és kizárólag a saját termékeinkből hoztuk létre. De ugyanúgy fontos szerepet töltünk be a most épülő akkumulátorgyáraknál. Nagy mennyiségű terméket viszünk ki a helyszínekre, és ha a végén azt mondjuk, hogy többszáz kamion kiszállított árunál nem volt hiba – az azért jó érzés.

El tudja magát valaha képzelni a Leier falain kívül?

K. A.: Sok kompetenciát szedtem magamra az elmúlt tizennyolc évben, amióta itt vagyok, jó eséllyel a piacon ezeket tudnám kamatoztatni. De jelen pillanatban meg sem fordul ez a fejemben, sok mindent szeretnék még megvalósítani a Leiernél.

Akkor teoretikus az utolsó kérdés: ha mégis megtenné, kinek mondaná el először?

K. A.: A feleségemnek, természetesen.

 

A LEIER CÉGCSOPORT

A Leier cégcsoport első vállalkozását 1965-ben, a burgenlandi Horitschonban hozta létre Michael Leier. A döntően betoniparban és építőiparban tevékenykedő társaság hamarosan Burgenland egyik legjelentősebb vállalkozása lett. A cégcsoport mára hat országban (Ausztriában, Magyarországon, Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában és Horvátországban), 37 működő telephellyel rendelkezik.

 

Kapcsolat:
Leier Hungária Kft.

Komlós Andor a Leier Hungária Kft. értékesítési és marketing ügyvezetője,
Győr, 9024 Győr, Baross Gábor u. 42.

E-mail:info@leier.hu
Telefon: +36 96 512-550
Web: www.leier.hu


Szerző | Sudár Ágnes
Fotó | Szami - RAW Agency