Keresés

Hogyan lesz a PC sarokból Szerverház?

Banos Gergellyel, a Szerverház Kft. tulajdonosával arról beszéltünk, hogyan lesz egy panelház 4. emeletén lévő PC sarokból nemzetközi vizeken is stabilan úszó vállalkozás.

Banos Gergely

Az informatika a mai gyerekek életének mindennapi része, sokan gondolják azt gyerek fejjel, hogy az informatika világában fognak dolgozni. Nálad is így volt ez?

18 éves koromban, érettségi után felvettek az ELTE TTK vegyész karára. 12 éves koromtól azt gondoltam, gyógyszerkutató leszek, de az élet más lapokat osztott. Az érettségi után az egyik barátom felvázolt egy üzleti lehetőséget, ami azért volt vicces, mert a családomban és a környezetemben nem volt senki, aki vállalkozott volna, így magamtól ez eszembe sem jutott volna, viszont így elkezdett izgatni a téma. Meglehetősen maximalista vagyok, így elkezdtem magamat képezni, fejleszteni, beletanulni a vállalkozói létbe - ma már azt merem állítani, elég jól sikerült. Még 18 évesen kaptam egy víziót arról, hogy alkalmazottként dolgozó kutató helyett milyen lenne szabadon, főnök nélkül vállalkozóként leélni az életemet, és ez bevallom nagyon tetszett. Egy hónap egyetem után már láttam, hogy nem az az én utam. Folyamatosan ott motoszkált bennem... Én is Üzletember szeretnék lenni!

Mi volt az, ami ekkora hatással volt rád, hogy hátat fordítottál a gyerekkori álmodnak és elindultál az Üzletemberré válás meglehetősen rögös útján?

Pontosan 25 évvel ezelőtt részt vettem egy többnapos üzleti rendezvényen, ahol olyan előadókkal találkozhattam, akik már több évtizedet töltöttek el vállalkozóként. Az egyik idősebb amerikai előadó pont annyi idősen kezdte a vállalkozói pályafutását, mint amennyi én is voltam. Könnyen azonosultam vele, sőt abban is biztos voltam, hogy olyan vállalkozó szeretnék lenni, akinek valamilyen nemzetközi fókuszú üzlete van. A célok megvoltak, így hát elindítottam a megvalósítási folyamatot.

Jól értem, hogy fogalmad sem volt azzal kapcsolatban, hogy mi lesz az üzlet, a vállalkozás?

Igen, körülbelül erről volt szó. Nem is ment egyik napról a másikra - egy 4-5 éves folyamat volt, mire meg tudtam teremteni azt a minimális anyagi hátteret, amivel bele tudtam vágni az első saját vállalkozás elindításába.

Miért pont a szerverekkel való kereskedelem, ami mellett döntöttél?

1999-ben leszerződtem egy használt számítógépekkel kereskedő osztrák tulajdonú céghez, akik eredetileg titkárnőt kerestek, de mivel az álláshirdetést feladó hölgynek nem volt tökéletes a német tudása, így az újsághirdetésbe már titkár pozíció került. A legviccesebb állásinterjú volt, amin valaha részt vettem (szerencsére nem volt túl sok). Az osztrák tulajdonossal gyorsan tisztáztuk a női és a férfi nem közötti különbségeket, végül abban maradtuk, hogy egy talpraesett kereskedőre mindig szüksége van, ezért azonnal munkába is álltam. Azonban hamar kiderült, hogy csapnivaló alkalmazott vagyok. Mindent reformálni szerettem volna. Ha van előttem egy cél, amit el kell érni, akkor első lépésként kialakítok egy cselekvési tervet, majd elkezdem a legjobb tudásom szerint megvalósítani. Ez kezdetben még tetszett is a tulajdonosnak, csak sajnos ő azt is meg akarta szabni, hogyan érjem el a kitűzött célt...

Ez nem hangzik túl jól... Hogyan sikerült kilépned innen?

Egy dolgot tudtam, az akkori munkahelyemről szabadulnom kell. Gondoltam egyet és 2000 januárjában megalapítottam a saját cégemet. A munkahelyemen csak annyit mondtam, hogy találtam egy új viszonteladót, aki én magam voltam. Nappal dolgoztam a cégnél, éjjel pedig a 10-emeletes panelház 4. emeletén, - ahol a nagymamámmal laktam, - az ágyam mellett szereltem a gépeket. Reggel a 82 éves nagyinak elmagyaráztam, melyik csomagért ki fog jönni, és a lelkére kötöttem, hogy adjon ebédet is a vevőknek – hiszen tudtam, hogy fontos a jó kapcsolat kialakítása a partnerekkel. Este mikor hazaértem, nagymamám a csipketerítő alól elővette az aznapi bevételt... aztán kezdődött minden elölről.

„Egy dolgot tudtam, az akkori
munkahelyemről szabadulnom kell."

Mennyi ideig lehet ezt így folyamatosan csinálni?

Nem sokáig. A szervezetem elég gyorsan reagált is erre a helyzetre. Az egyik reggel a kimerültségtől nem tudtam felkelni. Ennek köszönhettem, hogy többet nem is kellett bemennem a munkahelyemre, így aztán 100% erőbedobással foglalkozhattam az akkor még igencsak gyerekcipőben járó vállalkozásommal. Az elején szépen fejlődött az üzlet, de 2003-ra már nagyon sokan érezték magukban az erőt, hogy a panelházak tövében, a bezárt élelmiszerboltok helyén használt számítógépes üzletet nyissanak. Éreztem, hogy nem lesz jó ez így, nem akarok tucat-kereskedés lenni.

„Éreztem, hogy nem lesz jó ez így, nem akarok tucat-kereskedés lenni."


Így lett a PC sarokból Szerverház?

Igen. Még asztali számítógépeket adtam el, de tudtam, hogy ha ki szeretnék tűnni a tömegből, valami különlegességet, plusz tudást bele kell tennem az üzletbe. Így esett a választás egy volt kollégámra, akinek a már akkor meglévő informatikai ismeretei is kimeríthetetlennek tűntek, ráadásul az új dolgokat is rémisztő sebességgel tanulta meg, illetve a szerverekre. Akkortájt a nagy business és a különlegesség a licitekben volt, így 2003 májusában licitáltunk egy 200 db-ból álló használt szerver-csomagra. Beadtam egy 4.500.000 Ft-os ajánlatot, amivel nyertünk is. Kiszámoltam, hogy körülbelül 60%-os haszonkulccsal el fogom tudni adni a szervereket. A probléma ott volt, hogy a vételárhoz hiányzott 4.800.000 Ft, mert éppen 300.000 Ft mínuszban voltunk... Körbejártam a PC-s kapcsolataimat, és szerencsére a szerverek felét sikerült eladnom előre, és kaptunk egy ajánlást egy finanszírozóhoz. Tulajdonképpen így indult el az egész.

Azt gondolom, szerver kereskedéssel sokan foglalkoznak az országban. Mi volt az, amivel Ti mégis mások voltatok?

A legelső időkben még nem voltunk sokan. Később a gyorsaság és a vevőközpontú szemlélet volt az, ami segített a piacon nevet szerezni. A gyorsaságot egy olyan független nemzetközi tőzsdének köszönhetjük, ahol a 2000-es évek második felében Magyarországról szinte csak én voltam jelen. A vevőközpontúság a mai napig az egyik legfontosabb szempont a szerverek és más adatközponti eszközök értékesítésénél: nem adunk el olyan terméket, amit én magam nem vennék meg, és nem építeném be a saját rendszereinkbe. A hosszútávú együttműködésben hiszek.

Ha ez a nemzetközi árutőzsde olyan jó üzlet, akkor miért nem csinálta ezt más is?

Talán azért, mert sok olyan kis apró összetevő kellett hozzá, ami külön-külön megléphető, de egyben nem könnyű összeszervezni. Sokan az árutőzsde létezéséről sem nagyon tudnak, a másik, ami inkább szomorú tény, hogy egészen nagy cégek is tudnak ma úgy működni, hogy nem beszélnek idegen nyelven, még angolul sem... ez a magyar gazdaság egy általános versenyhátránya. Nekünk ezzel sosem volt problémánk, sőt!

Meddig tartott ez az ívelés?
Biztos voltak buktatók, nehézségek!

Természetesen, ez minden vállalkozás életében jelen van, mi sem vagyunk kivétel. 2015-ben jött el az ideje egy stratégiai váltásnak. Vevőkörtisztítással, szervezetfejlesztéssel és sok más belső fejlesztéssel - azt gondolom - mostanra értünk meg arra a feladatra, hogy olyan minőségű üzleti stratégiát hozzunk létre, amivel tényleg valami komoly dolgot tudunk letenni az asztalra. Ehhez komoly tanácsadókat is bevontunk, és folyamatosan konzultálunk, hogy legyen külső szakértői kontrollunk. Jelenleg az a cél, hogy új ügyfelek szerzésén keresztül, 2022 végére a Szerverház képes legyen évi 200 millió Ft nyereséget termelni!

Említetted az új ügyfeleket. Kiket szeretnétek most megcélozni? Ha én egyszer veszek Tőled egy szervert, akkor az - laikusként azt gondolom - évekig, évtizedekig fog működni. Akkor mitől leszek én jó ügyfél neked?

A Szerverházra érdemes úgy tekinteni, mint egy mélyépítéssel foglalkozó építőipari vállalatra, amely megadja a stabil alapot a további építkezéshez. Ahhoz, hogy valamennyire megértsük a vállalati informatika működését, a legjobb példa, ha egy irodaépülettel hasonlítjuk össze. Több szint, több emelet épül egymásra, mire a teljes rendszer képessé válik arra, hogy a vállalat üzletmenetét hosszútávon is megbízható módon kiszolgálja. Az épület alapját az informatikai infrastruktúra adja,
a legfelső szint pedig az üzleti alkalmazásoké, mint pl. vállalat- vagy termelésirányítási rendszerek, CRM stb.
A kettő között jó pár szint helyezkedik el, és ezek jellemzően más és más kompetenciákat kívánnak meg szolgáltatói oldalról. Mi csak az alappal, az infrastruktúrával foglalkozunk, abban viszont van 17 év gyakorlatunk és van hozzá egy saját módszertanunk. Jó ügyfelünk minden olyan vállalat, amelynek valamilyen oknál fogva nem megfelelő a felhő alapú infrastruktúra (pl. nem tartják kellően biztonságosnak), tehát saját infrastruktúrát kell fenntartaniuk. Ezek vagy közép- és nagyvállalatok (pl. multinacionális cégek magyar képviseletei), vagy valamilyen speciális területtel foglalkozó cégek (pl. tervezőirodák vagy médiavállalkozások). Érdemes megemlíteni, hogy nagyon sok stratégiai partnerrel dolgozunk, így ha nem mi magunk vagyunk a megoldás egy ügyfélproblémára, akkor egyszerűen ajánlunk olyat, akit jól ismerünk a vevő- és partneri körünkből, és a kérdéses terület specialistája.

Mi volt az eddigi rekordteljesítmény? Ma jött a megrendelés, de holnapra kell!?

A kedvenc történetem 2016-os, egy SAP rendszerbővítést terveztek egy nagy német multi magyar leányvállalatánál. Felállt a projektforgatókönyv, az infrastruktúra-mérnökök megtervezték, hogy milyen plusz infrastruktúra erőforrásokra lesz szükségük. A probléma ott keletkezett, hogy a vevői oldalon a mérnökök elszámolták magukat 4 szerverrel és egy jó nagy adag tárolókapacitással. 10 nappal az SAP-s mérnökök kivonulása előtt kiderült a dolog. Az infrastruktúra-szállításért felelős cég először a gyártók felé jelezte a problémát, és meg is kapták a választ: 3 hetes, gyorsított ügymenettel megoldható a plusz eszközök leszállítása. (A gyártó cégeknek nincs megoldásuk arra, ha valami gyorsan kell.) Mire megkerestek minket, még 8 nap volt hátra a projekt indulásáig. Amikor átnéztem a konfigurációkat, rögtön látszott, hogy a kérdéses eszközöket nem fogjuk tudni egyben beszerezni, még a nemzetközi piacról sem. Így excelben lebontottuk alkatrész szintre, és elkezdtük összeválogatni a potenciális beszállítókat, akiknél az egyes alkatrészek raktáron voltak. Végül 12 beszállítótól kellett rendelnünk alkatrészeket a világ minden tájáról ahhoz, hogy pontosan azt a műszaki tartalmat tudjuk felépíteni, ami az eredeti projekttervben szerepelt. Az utolsó alkatrészeket péntek délelőtt hoztuk el a vámról, pár óránk volt összeszerelni és tesztelni, majd kiszállítani. Péntek délutánra végeztünk, bár egy apró hiba miatt késő délután még vissza kellett mennünk egy 5 perces munkára. De a projekt hétfőn reggel 8:00-kor – terv szerint - elindulhatott.

Mi a célja a Szerverháznak?

Teljes életciklusmenedzsment-szemlélet megismertetése az informatikai világában. Ennek a lényege az, hogy azok a vállalatok, akik velünk dolgoznak az informatikai infrastruktúra területen, olyan éveken vagy akár évtizedeken átnyúló rendszerszintű támogatást kapjanak, amely a TCO-t (teljes birtoklási költséget) csökkenti, és az infrastruktúra-gazdálkodást kiszámíthatóvá, de egyben rugalmassá is teszi. Lényege, hogy egyesével nyilvántartjuk az eszközöket, figyeljük a garanciákat, jelezzük, ha valami fejlesztésre szorul, vagy olyan piaci helyzet adódik, hogy épp nagyon gazdaságosan fejleszthető a meglévő rendszer. Ezen kívül garanciális támogatást nyújtunk a régebbi rendszerekhez, sőt, sok esetben nem eladóként, hanem vásárlóként lépünk fel: a lecserélésre szánt szervereket, adattárolókat, nagy teljesítményű hálózati eszközöket gyakran megvásároljuk, mert más ügyfeleinknél, más szerződésekben még értéket jelenthetnek. (Ez egyébként a fenntartható gazdaságot is támogatja.) Szóval, ezt a szemléletet szeretnénk átadni az ügyfeleinknek.

„...az igazi vállalkozó egy krízisben bosszankodhat, kiabálhat, csak egy valamit nem tehet... Nem állhat meg, nem adhatja fel!"

Volt olyan mélypont az üzleti élet során, amikor azt gondoltad nincs tovább?

Az én életemben is volt jó néhány ilyen helyzet, negatív események teljesen szürreális kombinációja. Ezek általában egy nem jól sikerült döntésből indultak ki, aztán elszabadultak az dolgok. Az elmúlt 1-1,5 év komoly próbatétel volt számunkra, amin most már nagyrészt túl vagyunk. Bár sok esetben úgy éreztem magam, mint a Normandiai partraszállás egy szövetséges katonája, akit a szembenálló fél minden keze ügyébe kerülő eszközzel próbál megállítani, mégsem cserélném el ezeket az időszakokat sem, mert az így megtanult leckék tényleg bevésődnek és a későbbi pályafutásomban támogatnak. Azt gondolom és az a tapasztalatom, hogy az igazi vállalkozó egy krízisben bosszankodhat, kiabálhat, csak egy valamit nem tehet... Nem állhat meg, nem adhatja fel! Ha ezt betartja, nem veszíthet pénzt, legfeljebb időt. A lényeg: tegye, ami a dolga – teremtsen! Teremtsen értéket: munkalehetőséget, adóbevételt, innovációt, üzleti lehetőségeket, lássa meg, amit más nem lát, hozzon létre a semmiből valamit. Az idők során ezek mind részévé váltak annak a víziónak, amit először még szinte gyerekként láttam negyed évszázada.

Szerverház Kft. elérhetőségei

Telefonszám: +36-1/ 780-9656
E-mail cím: szerver@szerverhaz.hu
Iroda: 1047 Budapest, Fóti út 56. V.ép. 5.em. 12-13.
Raktár: 1047 Budapest, Fóti út 56. alagsor

www.szerverhaz.hu

 

Szerző:
Péterváry Kata
(Applika System Kft.)