A FELSZÁMOLÁS nem valaminek a vége, hanem egy ÚJ DOLOG KEZDETE…
Nekem nem az a célom, hogy visszajáró ügyfeleim legyenek, sőt, az a jó, ha egy megrendelő az elvégzett munka után nem jön vissza... Buga Tamással, a Consortio Zrt. tulajdonosával arról beszélgettünk, mit tehet egy cégvezető, ha fizetésképtelenné vált.
Ha valaki meghallja ezeket a szavakat: felszámolás, csődeljárás, fizetésképtelenség, akkor szinte mindenki kifutna a világból, hogy minél távolabb kerüljön ezektől a folyamatoktól. Miért dönt valaki úgy, hogy fizetésképtelenségi tanácsadó lesz?
Második generációs felszámoló családból jövök, a szakma alapjait még édesapámtól tanultam saját tulajdonú felszámoló cégünkben. 20 évig dolgoztam felszámolóként, van egy nagyon komoly rutinom, tapasztalatom és hitelességem ezen a területen. A fő küldetésünk az, hogy a nehéz helyzetbe került cégeket átmenedzseljük egy felszámolási eljáráson, a legkevesebb veszteséggel. Fontos, hogy a cégvezetők tudják ez nem valaminek a vége, hanem egy új dolognak a kezdete. Be kell valljam, én olyan rosszul vagyok összerakva, hogy én szeretek ezekre a lehetetlen helyzetekre megoldást találni, ez nekem a munkám és a hobbim is egyben. Korábban kipróbáltam magam más civil területen is, de be kellett látnom, akkor érzem jól magam, ha erről a témáról beszélgethetek az ügyfeleimmel.
Olyan természetességgel beszélsz a fizetésképtelenségről, hogy kezdem azt hinni ez nem is egy ördögtől való dolog...
Az egyik ügyfelem visszajelzése az első megbeszélésünk után az volt, hogy nagyon örül, hogy a legjobb kezekben van a felszámolása, egyetlen dolog zavarja csak: ne nézzek mindig ilyen szigorúan... De megnyugtattam, hogy azért nézek szigorúan, mert figyelek, és mivel garanciát vállalunk az ügyfélnél, hogy nem lesz büntető vagy peres eljárás, ezért a legkomolyabban veszem azt, hogy pontosan megismerjem mekkora a baj.
Tulajdonképpen mit csinál egy fizetésképtelenségi tanácsadó?
A fő feladatunk a csődhelyzetbe vagy felszámolás alá kerülő társaságok menedzselése és az ezzel járó feladatok ellátása, kötelezettségek teljesítése. Az első konzultációnk után feltérképezzük a helyzetet, átvilágítjuk a céget és rendbe tesszük a könyvelésüket, és sok esetben mi indítjuk saját magunkkal szemben az eljárást. Ennek sokkal jobb az optikája, az eljárás szempontjából később jelentőséggel bír, hogy felelős vezetőként cselekedett a vezető tisztségviselő vagy tulajdonos. Nekünk a legfontosabb, hogy garanciát tudjunk vállalni arra, hogy az adós cég vezetője és tulajdonosa nem kerül büntetőeljárás alá, valamint utólag sem indítanak pert velük szemben sem hitelezők, sem a felszámoló.
Mi történik akkor, ha már zajlik a felszámolási folyamat? Akkor is tudtok segíteni?
Néhány hónappal ezelőtt volt egy ilyen ügyünk, amiben már megkezdődött a felszámolási eljárás, sőt büntetőfeljelentést is tett a céggel szemben a felszámoló, mert elmulasztották a kapcsolatfelvételt. Egy ilyen esetben is a legnagyobb segítség a szakmai múlt és a kapcsolati tőke. Rövid idő alatt megegyeztünk a felszámolóval, kaptunk 90 napos haladékot a kötelezettségek teljesítésére, ami alatt rendbe tettük a könyvelést, végig néztük mit adunk át először, mit adunk át utána, mi lesz az eljárás folyamata, így a büntetőeljárásból sikerült 90 nap alatt rendeznünk az ügyet. Mindenben tudunk segíteni, ami csődeljárással vagy felszámolással kapcsolatos! Fontos tisztázni az ügyvezető, tulajdonos célját, mert egy céget akár még felszámolásból is vissza lehet hozni, persze csak ha az ügyfél is akarja.
Mikor kell úgy dönteni, hogy Nekem most hozzátok kell fordulni?
Amikor a cégvezető érzékeli, hogy csúszik a határidőkkel, a fizetéssel, nem tud eleget tenni hosszútávon a fizetési kötelezettségeknek. COVID alatt nagyon sok cég gyakorlatilag falnak ment, hiszen az állandó költségek mellett a bevételi forrás, a megrendelések sok esetben vagy teljesen megszűntek, vagy a töredékére csökkentek. Tisztán kell látni a helyzetet. Egy konzultáció alkalmával feltérképezzük milyen kockázatok, milyen lehetőségek vannak a cégben, és ez alapján tudjuk összeállítani a mentési folyamatot vagy éppen előkészíteni a felszámolási eljárást.
Mennyi ideig tart egy ilyen folyamat?
Mielőtt bármit is mondanánk átvilágítjuk a céget, megnézzük mekkora bajt látunk a könyvelésben, és csak ezután adunk ajánlatot az ügyfélnek. Ez általában megvan 1-2 héten belül. Ha eldöntöttük, hogy felszámolást kezdeményezünk, akkor ameddig a bíróság dönt és a felszámoló megjelenik legalább 3-4 hónap is lehet, ezt követően van 30–60 nagyon kemény nap, amikor teljesítenünk kell a kötelezettségeket. Maga a felszámolás minimum 1 évig eltart, de ameddig ránk szükség van, az a teljes folyamat, az előkészítéssel együtt legalább 1,5–2 év, ezeket a dolgokat nem érdemes sürgetni.
Mindenben tudunk segíteni, ami csődeljárással vagy felszámolással kapcsolatos! Fontos tisztázni az ügyvezető, tulajdonos célját, mert egy céget akár még felszámolásból is vissza lehet hozni, persze csak ha az ügyfél is akarja.
Milyen volt az eddigi legbonyolultabb ügyfél?
Vannak olyan jellegű projektjeink, ahol nagyon komoly baj van a cégben, ahol olyan jellegű „bakikat" hagyott jóvá a könyvelő, ami később vezethet akár felszámoláshoz is. Az egyik legjellemzőbb, mikor a cégvezető saját tulajdonként kezeli a cég vagyonát, nincs rendben a pénztár, nincsenek rendben a követelések és természetesen nincsen rendben a könyvelés sem. Ez azért vékony jég, ezek azok az ügyfelek, akiknek nagy csontvázak vannak a szekrényükben, - nekünk az a dolgunk, hogy ezeket a csontvázakat eltüntessük és újra fellélegezhessen a cégvezető.
Mennyire lehet a könyvelőt hibáztatni egy ilyen esetben?
Egy könyvelő, amit kap, azt könyveli le. Neki meg kell vagy kellene vizsgálnia a valódiságát ezeknek a gazdasági eseményeknek. A probléma abból ered, hogy ha látják a bajt, akkor sem szólnak – tisztelet a kivételnek persze -, féltik az ügyfelüket, akár tőlem is, és nem értem, hogy miért, hiszen hosszútávon neki is érdeke, hogy a cég, amit könyvel jól működjön, ha pedig probléma van, akkor időben fel kell keresni a megfelelő szakembert, aki megoldhatja a kialakult helyzetet.
Hogy tudod 100%-ban vállalni a garanciát?
Ismerjük az eljárásokat kívülről, belülről, a csődtörvényt alapjaiban nem módosították 20 éve, azokkal a folyamatokkal, amik történnek, tökéletesen tisztában vagyunk. Azért tudunk garanciát vállalni, mert tudjuk, hogy az ügyfélnek milyen bajai vannak, azt hogyan oldjuk meg, tudjuk, hogy a felszámolónak mi az érdeke, a hitelezőknek milyen elvárásaik vannak, és tudjuk azt is, hogy minek kell megfelelni egy felszámolási eljárás során. Azt világosan kell látni, hogy a felszámolás egy kényszerű eljárás, a felszámolónak is az az érdeke, hogy minél gyorsabban lezárja az eljárást, és nekünk is.
Mi az a 3 dolog, amivel ha szembesülök, akkor azonnal kérjek egy konzultációs időpontot Tőled?
1. Ha kaptál egy felszámolási kérelmet a bíróságtól.
2. Ha nagyon fenyegetve érzed magad a szállítóid oldaláról; egy inkasszó, egy fizetési felszólítás, a bankod is folyamatosan piszkál, és érzed, hogy már óriási a nyomás.
3. Ha a könyvelőd arról tájékoztat, hogy vannak „bizonyos" gondok a mérlegedben, és nem kínál megoldást ezekre, de te érzed azt, hogy számodra ez a helyzet már kezelhetetlen.
Consortio Zrt. elérhetőségei
2000 Szentendre, Palánta utca 5. Fszt. 2.