A tanulás is lehet élmény még a munkahelyeken is
Megállíthatja-e a fluktuációt egy e-learning rendszer? Hogyan motiváljuk és fejlesszük a kollégáinkat? És mennyire bonyolult egy folyamat modellezése? Breczku Jánossal, az IMS Magyarország Kft. ügyvezetőjével arról beszélgettünk, hogyan lehet egy e-learning rendszer segítségével hatékonyabbá tenni vállalkozásunkat.
Az ügyviteli rendszerekből hogyan lett e-learning?
2004-ben megalapítottam a Breona Kft.-t, ami ügyviteli rendszerek fejlesztésével, dokumentum kezeléssel, munkafolyamatok támogatásával foglalkozik és a mai napig rendkívül hatékonyan működik. Szerettem volna ha bővül a portfólió, és egy szerencsés véletlennek köszönhetően az IMS Magyarország Kft. szervezeti keretei között két évvel ezelőtt belevágtunk az e-learning rendszerek kialakításába. A vállalatirányítás és az e-learning nagyon jól egészíti ki egymást, hiszen az e-learning remekül támogatja
a rendszereink bevezetését, a vállalati digitális tudásvagyon felépítését.
Számos e-learning rendszer van a piacon, miben vagytok Ti mások?
Van egy alaprendszerünk és ezt alakítjuk a megrendelő igényeinek megfelelően. Nyílt forráskódú rendszerekkel dolgozunk, de elkészítettünk egy olyan rugalmas lejátszó felületet, amit ügyfeleinknek testre szabottan kínálunk. Kiváló szakemberekkel rendelkezünk a képzési anyagok tartalmi és formai kialakításához. Sok szakterületet le tudunk fedni saját magunk, de dolgozunk specialistákkal is pl. a GDPR szakterületen.
A köztudatban az van egy ilyen rendszerrel kapcsolatban, hogy drága, de úgy tudom Te rácáfolsz erre!?
Nem vagyunk olcsók, de a rendszereink testre szabhatósága miatt mindenki azt kaphatja, amire szüksége van. Mi nagyvállalatoknak, valamint kis és közepes méretű vállalkozásoknak is tudunk megfizethető és tartalmában jó megoldást adni. Ez azt jelenti, hogy nem kell a cégnek saját magának egy külön infrastruktúrát kialakítani, hanem tőlünk szolgáltatásként meg tudja rendelni a rendszert és a tartalmat. Ami még jelentős segítség egy vállalkozásnak, hogy nem kell évekre előre fizetni, hanem akár néhány hónapra is a rendelkezésére állhat a tananyag, így nincs szükség óriásberuházásra.
Mikor keres meg titeket egy cég? Honnan tudom, hogy e-learningre van szükségem?
Az egyik oka például a fluktuáció. Az új munkatársak képzése azonnal megkezdhető, időtől és helytől függetlenül. Másik ok, hogy ezzel az eszközzel jelentősen csökkenthető a munkából kieső idő, nem kell a munkatársainkat utaztatni, a képzést a saját munkahelyén kaphatja meg. A képzések anyagai önállóan elsajátíthatók, nem igénylik más munkatársak vagy vezetők bevonását, és még ellenőrzés és vizsga is segíti a munkatársakat.
Hogyan lehet megtartani a munkaerőt az e-learninggel?
Úgy, hogy sikerélményt adsz. Az e-learning egy munkaerő megtartó dolog lehet ha a munkatársainknak folyamatos képzéseket adunk és biztosítjuk a fejlődésüket. Ekkor folyamatos sikerélményhez jutnak, és akiknek sikerélménye van a munkahelyén, azok nem akarnak más munka után nézni. A legfontosabb, hogy élvezzük azt, amit csinálunk.
Milyen cégek azok, akiknek leginkább hasznos ez a rendszer?
Az élelmiszer kiskereskedelemben és a biztosítási szektorban vannak már referenciáink, de minden olyan cég jó ügyfél lehet, ahol ismereteket kell átadni ahhoz, hogy a munkatársak el tudják végezni a napi feladatokat. Egy ilyen e-learning rendszert nem csak egyszer lehet megnézni... bármikor megnézheti az anyagokat, ha a gyakorlatban elakadna!
Egy rendszer kialakítása mennyire bonyolult folyamat? Bármit le tudtok modellezni?
Gyakorlatilag igen, ha egy összetettebb folyamatról van szó, akkor azt felosztjuk és témaköröket határozunk meg, majd egy-egy témakör alapján készítjük el az egymásra épülő leckéket. Minden vállalaton belül vannak szerepkörök, amikbe be tudjuk sorolni a vezetőket és a dolgozókat. Ezekhez a szerepkörökhöz lehet hozzátársítani az oktatási anyagokat, így pontosan le lehet modellezni a vállalat első lépcsőfokán lévő kolléga folyamatait és a legmagasabb beosztásban lévő kollégáét is.
Mennyi idő van a tananyag elsajátítására?
Az attól függ, hogy milyen tananyagról van szó. A felhasználó pontosan látja, hogy mi az az anyag, amivel haladnia kell, mikorra kell azt elsajátítania, és azt is, ha esetleg valamelyikkel elkésett. Ami nagy előny, hogy ezeket az anyagokat nemcsak a munkahelyen lehet megtanulni, hanem egy alkalmazásnak köszönhetően, akár munkába menet is hallgathatók és elsajátíthatók.
Itt tulajdonképpen tananyagokról beszélsz, amit iskolákban is lehetne alkalmazni?
Természetesen. Ezt a fajta oktatást tökéletesen be lehetne vezetni a középiskolákban és az egyetemeken egyaránt. Hiszen minden diák a saját tempójában a saját időbeosztásának megfelelően tudná elsajátítani a tananyagot, s az ellenőrző kérdések segítségével láthatja a tanár is, hogy az adott témakört feldolgozta-e a hallgató; a végén csak vizsgáznia kellene, ami szintén történhet a rendszerünkön keresztül. Ezt a lehetőséget most a pandémia hozta elő, de ha belegondolunk, valójában az egész tanulási rendszert át lehetne alakítani ennek megfelelően. Ezzel időt és energiát lehetne spórolni tanároknak és diákoknak egyaránt.
Ez annyira logikusnak tűnik, akkor miért tartanak mégis ettől a rendszertől az iskolák?
Mert mindenki fél a változástól. Egy tanár, aki 30 éve tanít, és minden nap bemegy az iskolába, egyetemre azt gondolja, csak a személyes varázsának lehet hatása a diákra, de az elmúlt néhány hónap bebizonyította, hogy nem így van. Nekem mindkét cégem március 16-án átállt az online működésre. Megvolt hozzá a technikai hátterünk. Én mint tulajdonos nem féltem attól, hogy ha nem ül mellettem a munkatársam akkor nem úgy végzi a feladatait mint korábban, hiszen mindenki tudja mi az a feladatkör, amiért ő felel. Azt gondolom, hogy az e-learningtől mint eszköztől az emberekben félelem van. Sokan úgy vélekednek, hogy ha én, mint vezető mondok el egy folyamatot, az sokkal jobban megmarad, mintha egy e-learning rendszeren keresztül tanulná meg valaki. Pedig ezt már számtalan felmérés is megcáfolta.
Miért hatékonyabb az e-learning, mintha személyesen oktatnál le egy anyagot?
Amikor egy oktató kiáll, hogy leadja az anyagot például 10 embernek, abból három még fejben nem érkezett meg a helyszínre, kettő valami egészen mást szeretne csinálni, négy az e-mailjeit olvassa és talán marad egy vagy kettő, akinek át is megy az üzenet. Arról nem is beszélve, hogy kétszer ugyanúgy nem tudunk elmondani egy anyagot sem, hiszen hozzáteszünk és elveszünk belőle, ezért a végeredmény nem lesz ugyanaz. Az e-learningben tárgyilagosan, áttekinthetően és különböző virtuális élményekkel tarkítva adjuk át a tudást az embereknek.
Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Mit tegyek ha nekem e-learning rendszerre van szükségem?
Kettő fő részre kell bontanunk a feladatunkat. Az egyik, hogy a rendszernek az infrastrukturális alapjait megteremtsük, legyen egy szoftver, amiben a felhasználókat a tananyagokat és ezeknek az összekapcsolását kezeljük. Ebből tudjuk, hogy kinek melyik tananyagot milyen felbontásban kell megkapnia. A másik pedig a tananyag fejlesztésének a területe. Minden cég más és más, meg kell találnunk azokat a kiemelt képességű kollégákat, akiknek a segítségével egyeztetjük a tananyag tartalmát, tematikáját. Elkészül egy narráció, amit képi és videó illusztrációval egészítünk ki.
Hogyan egészíti ki egymást az e-learning és a vállalatirányítás?
Azt kell mondjam, tökéletesen! Itt ér össze a két cégem tevékenysége. Bármelyik irányból indulunk el, meg tudjuk mondani egy tulajdonosnak, vezetőnek, hogy a működési folyamataikat hogyan lehet jobbá tenni. Ehhez segítségére lehet egy vállalatirányítási rendszer, és a dolgozók képzését segítő rendszer egyaránt.
Az e-learningé a jövő? Te hogy látod?
Óriási, még kihasználatlan lehetőségeket látok az e-learning rendszerek bevezetésében. Azt gondolom, hogy a vállalati tudásanyag átadásában, a munkatársak képzésében és fejlesztésében komoly szerepe van ennek az eszköznek. Minél több cégnek szeretnénk megmutatni és a kezébe adni ezt az eszközt.
IMS Magyarország Kft. elérhetőségei
E-mail cím: info@ims-smartacademy.eu
Telefon: +36 70 453 20 75
1146 Budapest, Hermina út 17., X. emelet