Keresés

SZUPERKÉPESSÉG A BIZTONSÁGBAN – hős leszel, vagy áldozat? – Kovács Lajos

Kovács Lajos - Nemzetközi biztonsági  szakember

Vasárnap este egy vendég betér a budapesti gyorsétteremláncba, ahol vitája támad a biztonsági őrrel. Miután a panaszkönyvet kéri, az őr többször, ököllel arcon üti. A sors úgy hozza, hogy ez a vendég egy ismert hírportál riportere (tartalomfejlesztési igazgató), aki azonnal nyilvánosságra hozza az esetet; hatalmas nézettség a social médiában és óriási felháborodás a gyorsétteremlánc ellen!

Tényleg ennyivel el lehet rontani egy nemzetközi lánc országos hírnevét? Milyen hatással van ez a bevételekre? Hogy lovagolják meg a versenytársak ezt a szituációt? Mennyibe kerül elsimítani kommunikációval is a felháborodásokat? Vajon az étterem lánc hibája? Hogy reagálnak az őrző-védő cég további megbízói?

Sok kérdést lehetne megválaszolni, de mi most azt kérdezzük: Hogy lehetett volna megelőzni egy ilyen esetet?

Mielőtt válaszolnál, hadd mutassalak be:

Kovács Lajos - Nemzetközi biztonsági  szakember

KOVÁCS LAJOS
Nemzetközi biztonsági
szakember.

22 éve a szakmában, nagyrészt külföldön tanult, dolgozott.
London Metropolitan egyetem - Biztonsági menedzsment.
Liverpool John Moores egyetem - Biztonsági menedzsment, mester fokozat.
St. Andrews egyetem - Terrorizmus ismeretek.
Biztonsági és ügyfélkezelési területen oktatott konfliktuskezelés-oktató.
Az USA-ban az ASIS tagja.
A Biztonsági Akadémia tulajdonosa – www.biztonsagiakademia.hu.
Az Executive Services Kft. ügyvezetője – Biztonsági és oktató vállalkozás.
Akkreditált felnőttképző (pl. konfliktuskezelő képzés pályázati forrásból is finanszírozható).

KL: A válasz nem bonyolult – megelőző oktatással! Inkább az a kérdés, miért nincs megfelelő szintű oktatás? Meg is válaszolom. A piac úgy diktálta Magyarországon, hogy a biztonsági szakma a "kötelező nyűg" egy megrendelő cég beszállítói palettáján, ezért a legtöbben az olcsót keresték. Ezen a szakterületen különösen igaz, hogy nem engedheted meg az olcsót magadnak, mert végül az lesz a drága.
Az őrző-védő cégeknek az alacsony árak mellett már nem jön(ne) ki a matek. Ezért a költségekből kell faragjanak, és ehhez sokszor szabályokat kerülnek ki. A talpon maradás a tét. Sajnos, a legtöbb így sem tud hosszú távon a piacon maradni, pont a fent említett esetek miatt. Arról nem is beszélve, hogy ha egy biztonsági cég elbukik, akkor a megbízója is gyanúba keveredik.
A mi víziónk, hogy megértetjük a megrendelő cégekkel, hogy a minőségi biztonsági szolgáltatás kulcskérdés a vállalkozás életében, nem csak az alapvető szolgáltatás miatt, hanem, mert a jó hírnév közvetetten hozzájárul az értékteremtéséhez, a cégérték növeléséhez. Az ügyfelek biztonságban érzik magukat és a vagyonukat, ha udvarias, profi kiszolgálást kapnak. Így elérhető, hogy hosszú távon ott maradjanak, vagy visszatérjenek. A másik oldalon pedig segítjük, hogy létrejöjjön ez a minőségi szolgáltatás oktatásokkal, partnerek bevonásával, külföldről hozott jó példákkal, szolgáltató cégek minősítésével. A biztonsági szakmának jó hírneve kell, hogy legyen! Ha ez részben nekünk lesz köszönhető, akkor teljesül a küldetésünk!

Repülőtér

Felsorolnál pár olyan területet, ahol a biztonsági cég a megbízó cég "arcaként" jelenik meg? Kik vannak a legjobban kitéve a minőségi ügyfélkezelésnek?

KL: Élelmiszerláncok, barkácsáruházak, plázák, bankok, szállodák, közterület-felügyelet, tömegközlekedési vállalatok. Ide sorolom azokat a biztonsági cégeket is, akik külföldről érkező ügyfelekkel találkoznak, és angolul kell kommunikálniuk.

Jól értem, hogy te látod a kiutat ebből az állapotból?

KL: Saját – nagyrészt külföldön szerzett – tapasztalataimra alapozva létrehoztam a Biztonsági Akadémiát, csatlakoztak hozzám olyan iparági szakértők, akikkel közösen képesek vagyunk változtatni. Az oktatásaink nem csak biztonsági cégeknek szólnak, hanem az ő ügyfeleiknek is, vagy akár magánszemélyeknek, akik karriert akarnak építeni ebben a témában. A kiszolgáló oldalon már vagyunk páran, de szeretnék további magas szakmai színvonalú, a szakmájukat etikusan képviselő szakembereket bevonni, hogy minél színesebb legyen a palettánk. Fontos ebben szakmai sztenderdeket felállítani.

Milyen területekre gondoljunk?

KL: Utazásbiztonság, IT-biztonság, üzleti hírszerzés, magánnyomozó, munkabiztonság, tűzvédelem, vállalati belső visszaélések, konfliktuskezelés, információbiztonság, vagyonőr oktatás – összefoglalva: biztonsági tematikai képzők és szolgáltatók. Ez lehet magán- és vállalatbiztonsági terület egyaránt. Ezek a képzések jórészt e-learning formában érhetők el, de sokszor kérnek fel minket kiscsoportos, személyes képzésekre is.

A sok külföldi kapcsolatodnak milyen hasznát veszed itthon?

KL: Mai napig dolgozom 5-6 komoly nemzetközi partnerrel, akik top cégek top vezetőit utaztatják és gondoskodnak a biztonságukról. Ha ezen cégek partnerei Magyarországra érkeznek, én vagyok a kulcsemberük biztonsági kérdésekben. Ezeket a kapcsolatokat részben a BNI Globalon és egy nemzetközi szakmai szervezeti tagságomon keresztül ápolom. Nemrég tartottam előadást egy New Jersey-i nemzetközi BNI találkozón, 160 szakmabeli cégvezetőnek. Ezenfelül vannak német, dubaji, angliai partnereim, akik kifejezetten engem bíznak meg.

A Biztonsági Akadémia keretein belül átadom azt a tudást is, hogy tud valaki személyi védelemben egy ilyen karriert felépíteni a gyakorlatban. Ez nem csak szakma, hanem ugyanennyire kapcsolatépítés, üzleti modellek, emberi hozzáállások, buktatók és hasznos praktikák is.
Pár éve egy budapesti luxusszálloda hívott fel, hogy egy hozzájuk érkező dubaji üzletember személyvédelmet igényelt. Az bevált szokás, hogy ilyenkor megkeresnek, de az ügyféllel olyan jó kapcsolatunk alakult ki, hogy pár hét múlva engem kért fel, hogy a franciaországi síelésén is én gondoskodjak a biztonságáról. Azóta vendégül látott Dubaiban, az otthonában, és nemrég a családjával Angliába költözött, amihez szintén tanácsadást kért tőlem. Hiszem, hogy az ilyen fordulatok a bizalomépítésen múlnak, ami tanulható!

Biztonságos fizetés

Ha csak turistaként akarunk külföldre utazni, mi az, amire fontos gondolnunk a biztonságunk szempontjából? Van-e pár hasznos praktikád?

KL: Nagyon aktuális, hogy informálódjunk az adott ország biztonságpolitikai helyzetéről, járványügyi intézkedésekről, vagy, hogy van-e valamilyen természeti katasztrófa, ami veszélyezteti a biztonságunkat.
Pont ezek miatt a fontos kérdések miatt jelentettem meg az Utazz Biztonságban c. könyvemet. Ebben a legtöbb helyzetre találsz hasznos tanácsokat!

Mikor döbben rá az ember cégvezetőként, hogy a biztonság törékeny, érdemes a képességeinket fejleszteni?

KL: Amikor az ügyfeleddel/vevőddel konfliktusba kerülsz, gondold azt, hogy valaki azt felveszi videóra, és élőben ott vagy a közösségi médiában. A videó fejlécében pedig a cégtáblád látszik. A helyzet az, hogy ez sokszor a valóságban is megtörténik. Legtöbbször ilyen videó vetítésével kezdek egy konfliktuskezelő oktatást. Van, hogy véletlenül, de akár provokációként is készülnek ilyen felvételek, hiszen az ő "kenyerük" a nézettségi mutató. Nézettség, az pedig lesz! Te a Hős leszel, vagy az Áldozat?

Kovács Lajos elérhetősége:

executiveservices.hu


Szerző: Medgyesi Zoltán