A BRANDÉPÍTŐ MINŐSÉG, IGÉNYESEKNEK - decoracio.com
Mi lehet az összefüggés a Schmuck Ékszer, a Thomas Breitling és egy 700 LE-s McLaren sportautó között? A válasz egyszerű: Csonka Sándor. Sándorral, a dekoracio.com brand megálmodójával és tulajdonosával arról beszélgettem, mitől lesz egy ügynökség kreatív, miből meríti az inspirációt, és hogyan kerül a tervezőasztalról az üzletek polcaira egy termék.
HOGY KEZDŐDHET EGY KREATÍV ÜGYNÖKSÉG ÉLETPÁLYÁJA A KÖNYVELÉSSEL?
Ritkán lehet párhuzamot találni ezen két szakterület között, a jó hír az, hogy nekem sem sikerült. A kezdetek kezdetén még édesapám könyvelőirodájába segítettem be, de rövid idő alatt kiderült, hogy nem ez lesz az a szakma, amiben ki tudok teljesedni. Így aztán az egyik barátommal közösen, 1990-ben nyitottunk egy expressz névjegykártya-üzletet. Akkor még kicsit más volt a piaci igény, gyors névjegykártya-készítés és céges pecsétek előállítása, forgalmazása volt a fő profilunk. Utána persze jöttek sorban az üzletek: Eger, Szolnok, Esztergom.
A piac is megváltozott, a társas vállalkozás is egyszemélyessé vált, és a tömegek kiszolgálását hamar leváltották az üzleti partnerek. Mindig figyeltem arra, hogy a megrendelőimnek mik a legnagyobb kihívásai, miben tudok nekik segíteni, és abba az irányba nyitottam.
VOLT MÁR OLYAN PROJEKT, AMIHEZ AZT MONDTAD: EHHEZ NEM VAGYOK ELÉG KREATÍV?
Ha lett volna ilyen, már valószínűleg szakmát váltottam volna... Nem igazán van olyan projekt, amit ne tudnánk megoldani; ha nem megy elsőre, nekifutunk még egyszer, és ha kell, még egyszer, addig, amíg a megrendelő elégedett nem lesz. A kreativitásunk tényleg nem ismer határokat. Persze, van olyan, hogy az embernek rossz napja van, de az nem azt jelenti, hogy a következő nem lesz jó. Partnereink szívesen fordulnak hozzánk, mert nálunk jó kezekben tudhatják álmaikat.
MIVEL FOGLALKOZTOK PONTOSAN?
Kreatív reklámügynökség vagyunk, saját grafikai és dekorációs stúdióval, valamint digitális nyomdával. A tervezési feladatok mellett különféle belsőépítészeti megoldásokkal, üzlet- és autódekorációkkal, digitális és hagyományos nyomdai munkák tervezésével és gyártásával foglalkozunk. Ebben eddig talán nincs is semmi különös... Szeretjük a kihívásokat, szeretünk olyan megoldásokat kitalálni, alkalmazni, amit addig nem, vagy csak ritkán csináltunk. Ha különleges reklámra van szükséged, keress meg, és közösen kitaláljuk, mi lenne a legjobb! Természetesen a rengeteg egyedi megoldás mellett kis csapatunkkal többek között grafikai és kreatív tervezéseket, arculattervezéseket, plakátokat, cégtáblákat, dekorációkat, prospektusokat, szórólapokat, névjegykártyákat, különféle céges nyomtatványokat, dossziékat is tervezünk és gyártunk, de hosszú lenne a sor...
MIVEL KAPNAK NÁLAD TÖBBET A PARTNEREK, MINT MÁSHOL?
Nekem nem az a fontos, hogy sok pénzt költs el nálunk, hanem, hogy elégedett legyél! Hiszen az elégedett ügyfél piacot teremt! De a legfontosabb talán: ha hirtelen eszébe jut valamelyik partnerünknek, hogy: "hú, holnap egy konferencia lesz, és nem készítettünk szóróanyagot, vagy dekorációt..." – na, ezekben az extra esetekben is mi vagyunk a megoldás, mindent elkövetünk, hogy a legjobb formában elkészüljön a termék!
MI AZ A MUNKA, AMIRE A LEGBÜSZKÉBB VAGY?
Kihívás volt részt venni a Zsilip Zsinagóga komplett külső és belső dekorációjának tervezésében és kivitelezésében. Itt az óriás tapétázások mellett a bímá és a tóraszekrény tervezése és gyártása, fal-, mennyezeti és oszlopdekorációk, valamint a komplett portál külső és belső megjelenése is a mi terveink szerint, általunk valósult meg. De említhetném még a Terracotta, Terra-Tőzeg csoportot, vagy a szintén BNI-tag Grancafe-t, akiknek több mint 25 éve készítünk címke- és csomagolástervezéseket, az új brandek arculati és formatervezését, szlogeneket, áruházi megjelenéseket, címkéket, plakátokat, táblákat, molinókat és különböző POS anyagokat. De készítünk autódekorációkat verseny- és élményautózáshoz, autóflották megjelenését vagy kis cégek egyedi dekorációit is.
AKKOR, HA JÓL ÉRTEM, KIS- ÉS NAGYVÁLLATOKNAK EGYARÁNT DOLGOZTOK?
Igen, pontosan. Sok éven keresztül terveztünk és gyártottunk a Microsoftnak különböző marketingkommunikációs termékeket. Hosszú évek óta dolgozunk a Symantec és a Veritas Európai Regionális Marketing központjának – mindketten világszintű számítástechnikai biztonsági cégek. A Schmuck Ékszer legújabb üzleteihez is kitaláltunk egy kicsit más megjelenést, mint a korábbi volt – a terveknél nem is volt túl magas a tetszési indexe, de miután elkészültünk vele, beleszerettek. A Thomas Breitling-üzletek külső és belső megjelenéséért a kezdetek óta szintén mi felelünk.
ÚGY TUDOM, HOGY FONTOS SZÁMODRA A SEGÍTSÉGNYÚJTÁS. MESÉLNÉL ERRŐL IS?
Igen, nagyon fontos számomra, hogy segítsünk másokat. 10-15 éve támogatjuk az Újpesti Állatmentő Ligát – ők a Budapesti Rendőrfőkapitányság stratégiai partnerei. Autó- és telephelydekorációkat készítünk részükre folyamatosan – az összes autójukon láthatjátok munkáinkat. Épp nemrég bővült a flottájuk két új mentőautóval, a múlt héten fejeztük be az egyik új állatmentő autó dekorációját.
Nekem nem az a fontos, hogy sok pénzt költs el nálunk, hanem, hogy elégedett legyél!
HOGY LÁTOD, MI A LEGNAGYOBB ELŐNYE A VÁLLALKOZÁSODNAK?
Két szóval össze tudom foglalni: ötlettől a megvalósításig. Mi komplex szolgáltatást nyújtunk ügyfeleinknek, ezért is tartanak ki mellettünk hosszú évek óta – legtöbbjüknek 10-20 éve dolgozunk. Nem kell százfelé szakadniuk, ha van egy ötletük, szeretnének egy új szórólapot, vagy az üzletük belső terét szeretnék újra gondolni. Nem egyből tervezünk, hanem előtte ötletelünk is. Ez fontos. Abban vagyunk különlegesek, hogy átülünk a megrendelői oldalra, és csak olyat ajánlunk, amit magunknak is megcsinálnánk. Mindegy a projekt mérete, nekünk az a lényeg, hogy elégedett legyen a megrendelő. Jöhetnek extrém ötletekkel – és persze ilyenből nálunk is van bőven –, de ezeket csak átgondolva, a józan ész határain belül fogjuk megvalósítani. A másik nagy előnyünk, hogy igyekszünk mindent házon belül megoldani. Így tudunk rövid határidővel rugalmasak és versenyképesek lenni. Mindig előre nézünk, keressük a lehetőségeket, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően olyan irányt határozunk meg, amiben a legnagyobb potenciált látjuk.
HOGYAN NÉZ KI EZ A GYAKORLATBAN? HA MEGKERESLEK TÉGED, HOGY VAN EGY ÖTLETEM, HOGYAN LESZ BELŐLE TERMÉK?
Első körben kezdünk egy részletesebb beszélgetéssel, és közösen megálmodjuk, mi is az elképzelésed. Talán abban is mások vagyunk, hogy azt is megmondjuk, ha szerintünk ez így nem jó. Ezt a legtöbben, úgy gondolom, nem teszik meg. Ha az ötlet összeállt, akkor segítünk, kitaláljuk akár a termék nevét is, hozzárendelünk egy jó szlogent, majd jöhet az arculat, a csomagolás és formatervezés. És ha ezekkel elkészültünk, akkor tudhat róla a nagyközönség is, online és offline egyaránt. Ezért hívom magunkat kreatív marketing ügynökségnek, mert felmérjük a vevő igényét, segítünk, kitaláljuk, megtervezzük, legyártjuk, logózzuk a kívánt terméket, és neki már csak az értékesítéssel kell foglalkoznia.
...a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően olyan irányt határozunk meg, amiben a legnagyobb potenciált látjuk.
TE A KREATÍV VAGY, VAGY A MARKETING?
A csapatban én vagyok az „All-in". Imádom megtervezni partnereink álmait, és az is fantasztikus érzés, amikor a tervezőasztal után életre kelnek a dolgok. Persze ezt nem egyedül csinálom, nagyon jó kis csapattal dolgozom együtt; vannak kollégáim, akik a kreativitásban jók, vannak, akik a kivitelezésben, én pedig mindig ott segítek, ahol szükség van rá. 30 év tapasztalat, azt gondolom, elég ahhoz, hogy mindenből maximálisan a legjobbat hozzuk ki.
LÉNYEGÉBEN 30 ÉVE EZZEL FOGLALKOZOL. NEM FÉLSZ ATTÓL, HOGY EGYSZER CSAK ELFOGY A KREATIVITÁS?
Hidd el, ha ebben a szakmában mozogsz, sose tud elfogyni, mert folyamatosan inspirálódsz a partnerekből, a kollégákból, az utazásokból – egyszóval mindenből. Sokszor meg szokták kérdezni, hogy nem unom-e ezt, de az igazság az, hogy én imádom, amit csinálok, nincs még egy ilyen változatos és mozgalmas munka, mint az enyém. Minden nap kihívás és folyamatos alkotás.... És még ha ezután is kérdés lenne, miért érdemes megkeresni minket:
why not?
Csonka Sándor elérhetőségei: