Keresés

"SOSEM VOLTAM ÜZLETEMBER" - Szamosi László, Szami, (RAW Agency)

Szamosi László Raw Agency

Olykor pulzáló és retinaszaggató, máskor visszaszelídült színekben feszítő kreatívok születnek a RAW Agency irodájában, ami viszont biztos, hogy amit ezek a srácok alkotnak, az sosem hétköznapi. De ki áll az idén 15 éves full service reklámügynökség mögött? Ki is az a Szami, aki annak idején megálmodta a RAW-t, és csavart egyet a győri rekláméleten? Az interjúból ezen kérdésekre és még többre is választ kapunk.

Kezdjük az elején: hogy miért kezdtél el fotózni?

SZL: Tizennégy éves korom óta fotografálok. Engem világéletemben a „formák vs. tartalom” érdekelt, és a fényekkel való kapcsolódásuk. Az, hogy valahogy szeretném ezt rögzíteni..

Inkább üzletembernek, vagy inkább művésznek tartod magad?

SZL: Sosem voltam üzletember. Alkotó embernek tartom magam: a reklámszakmában is az érdekelt, hogy hogyan lehet valamit úgy ábrázolni, hogy érdekes legyen. Ha mondjuk egy dobozos tejet akarunk eladni, annak is kell egy vizuális kulcs. Vagy ha valami mélyebb üzenetet szeretnénk átadni, szintén kell valamilyen vizualitást kölcsönöznünk, hogy a fogyasztó számára értelmezhető legyen az üzenet. Így keveredtem valahogy a reklámszakmába.

Van a két terület között ütközési pont? A reklámszakmában, ahol a tömegek figyelmének megszerzése a cél, nem kell kompromisszumokat kötni?

SZL: Mi nem kifejezetten a tömeget szólítjuk meg. Persze, nagyobb merítésből nagyobb értékesítést lehet generálni, ez evidens. De a RAW kommunikációjának van egy olyan keresztmetszete, ahol egyfajta pimaszabb, szemtelenebb, odamondósabb hangvételt szeretnénk megvalósítani. Ez nyilván a grafikai részlegünk és a szövegíróink munkáján is érződik. Szeretjük egy kicsit másképp megközelíteni a dolgokat, ahol az esztétikum akár zárójelbe is kerülhet – vagy van, vagy nincs. Bizarr vizuális kulcsokkal is lehet erős érzelmeket kiváltani, sőt...!

Szamosi László Raw Agency

Mikor döntöttél úgy, hogy egy reklámügynökség létrehozása a megfelelő út?

SZL: Fotográfusként végeztem Budapesten, a Práterben, ott is a reklámfotóhoz húztam, olyan stúdióban dolgoztam fotóasszisztensként, ahol ez volt a fő csapásvonal. Aztán dolgoztam magazinnál, ahol szintén az érdekelt, hogy mi az a vizuális koncepció, amivel egy címlapon lévő sztorit el lehet adni.
Utána elkezdtem topügynökségeknél art directorként dolgozni, miután elvégeztem ezt a szakot. Világmárkák magyar kampányain dolgoztunk, ez egy izgalmas időszak volt. Azt láttuk az akkori copywriter társammal, hogy nagy ügynökségek mamut módjára cammognak milliárdos márkák mellett Magyarországon, minden lassú, minden takkra ki van számítva, rengeteg a mainstream kampány.
Azt gondoltuk, hogy ezt lehet progresszívebben, lehet más megközelítésben is. Ezért döntöttünk Győr mellett, mert itt meg kellett teremtenünk a saját piacunkat, és eltalálni a saját hangunkat a brandek és a fogyasztók között. Volt itt egy baromi nagy piaci rés. 2015-ben hoztuk létre a RAW-t, mint márkát.

Hányan indítottátok a céget, és hányan dolgoznak most a RAW-nál?

SZL: Hárman kezdtük, tizenöt évvel ezelőtt, de az egyik üzlettárs hamar kiszállt. Aztán ketten csináltuk nagyjából három évig, akkor a másik társam is jelezte, hogy ki akar lépni, nem lát benne fantáziát. Nagyon nehéz időszakok voltak: a 2008/2009-es válság idején indítottuk a dolgot, fogalmunk sem volt, hogy mennyi pénzt lehet ezzel keresni és hogyan. Küzdöttünk az elemekkel.

Miután egyedül maradtam, elkezdtem szabadúszó grafikusokkal, social mediásokkal dolgozni. Így építkeztünk. Most tizennégyen vagyunk az ügynökségen belül, és hét-nyolc szabadúszó dolgozik be nekünk folyamatosan.

Mitől különleges szerinted a RAW Agency?

Amikor megalkottuk a RAW márkát, az volt a célunk, hogy egy progresszív, odamondós, csípős hangvételű ügynökséget hozzunk létre. Volt számos név-ötlet, végül abban biztosak voltunk, hogy egy hárombetűs név kell. Egyszer csak jött ez: nyers. RAW.

Milyen területekkel foglalkozik a RAW pontosan?

A legegyszerűbb grafikai és szövegírói feladatoktól az integrált kampányok lebonyolításáig, visszaméréséig visszük a dolgokat. Vannak olyan partnereink, akiknek a folyamatos kommunikációt biztosítjuk. Van olyan partnerünk, aki most már tizenkét éve ügyfelünk, és nekik mindent csinálunk. Egy hosszú együttműködés során előfordul, hogy különböző kommunikációs kihívásokkal kell szembenéznünk, ilyen volt, hogy reagálnunk kellett például a Covid-ra.

Szamosi László Raw Agency

Más egy vidéki központú reklámügynökség élete, mint egy fővárosié?

Több szempontból is más. Gazdaságilag: Budapesten többe kerül az élet, vastagabban fognak az ügynökségek ceruzái, és nagyobb a piaci verseny. Vidéken könnyebb kitűnni, viszont baromira észnél kell lenni. Amennyire Budapest le van maradva tíz évvel Berlinhez, Londonhoz, Barcelonához képest, úgy a magyarországi vidék ugyanúgy le van maradva Budapesthez képest. Egészen máshogy kommunikál ma egy nemzetközi márka, mint egy magyar piacon jelenlévő. Vagy akár egy multi és egy magyar kkv.

És mindig találtok megfelelő szakembereket helyben?

Igazoltunk már topügynökségtől munkatársat, és előfordult az is, hogy valaki úgy jelentkezett állásra, hogy azt hitte, Budapesten vagyunk. Ez azt jelzi, hogy be tudunk illeszkedni az ügynökségi életbe akár pesti szinten is.

Milyen arányban vannak a régiós partnerek az üzletfelek között?

Egyre kiegyenlítettebb a helyzet. Darabra 60-40 százalékban egyelőre több a régiós partnerünk, árbevételben ez viszont már nem igaz. Egyre több a multis, nemzetközi megbízásunk, és nagyon sok budapesti megkeresésünk is van.

Előny a régiós ügyfeleknél, hogy helyben vagytok, és ismeritek az itteni viszonyokat?

Igen. A családom tősgyökeres győri, én is csak rövid időszakokat toltam le Budapesten. Ismerek nagyon sok embert, ismerem ennek a városnak a történetét. Tisztában vagyok a város gazdasági helyzetével és a politikai történésekkel, az Ipari Park fejlődése, vagy az egyetem terjeszkedése pedig ránk is hatással volt. A közéleti, gazdasági változásokat az ügyfeleink szempontjából is figyelembe kell venni.

Milyen hatással volt a világjárvány, illetve a mostani gazdasági lejtmenet az üzletre? Nem a reklámköltségeken spórolnak először a cégek?

A teljes reklámszakma érzékeli, hogy van egy piaci változás. Mi a RAW-nál a progresszív kommunikációban hiszünk. Egy közgazdász barátom mondta, hogy most nem a nagyobb eszi meg a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassabbat. Ha most valaki felszínen akar maradni, akkor használnia kell minden eszközt, ami rendelkezésre áll, a közösségi médiától a Google-reklámokon át akár a printig. Ha ezt egy partner felismeri, akkor felszínen tud maradni.

Szamosi László Raw Agency

A politikai klímát bele kell számolni a kreatíviparműködésébe?

Abszolút. Amerikában is teljesen másképp kommunikálnak egy márkát mondjuk New Yorkban, mint Texasban. Ennek oka van.

Mi a következő cél?

Semmiképpen nem akarunk 25 fő fölé menni, szempont volt, hogy kicsik maradjunk. 36 éves vagyok, 45 éves koromban nagyon szeretnék visszavonulni. Nem vagyok ügyvezető alkat egyébként sem, távol áll tőlem ez a dolog. Az ügynökségben az art direkció, kreatív részt szeretném vinni intenzívebben, és nagyon dolgozom azon, hogy kineveljem azokat, akik kreatív szinten, projektmenedzsment és accounting terén tudják majd vinni a vállukon a RAW-t. Erre 8-10 évem van, remélem, hogy az általam kiszemelt emberek alkalmasak lesznek erre.

És akkor marad a fotózás?

Igen, magamnak szeretnék fotografálni. Kertészkedni. Gyereket nevelni. Az elmúlt tizenöt évem a munkáról szólt, hogy eljussunk A-ból B-be. A húszéves partit szeretném még megülni, de a harmincéveset már nem én akarom szervezni.

Kapcsolat:

Szamosi László
Cég: Raw Agency
Tel.: +36 30 237-2260
E-mail: hello@rawagency.hu
Web: www.rawagency.hu

szerző I Pintér Bence
fotó I Cincérfotó