Keresés

IPARI SZEMÉLYHÍVÓ RENDSZER - Sándor Balázs (CSL Systems)

Sándor Balázs - CSL System
Balázsék fő tevékenysége gyengeáramú rendszerek tervezése, kivitelezése és üzemeltetése. Ezen belül a biztonságtechnikai kamera-, riasztó-, tűzjelző-  és beléptető rendszerek, illetve informatikai hálózatok. Cégével a CSL System kft-vel már ismert a régióban mint megbízható, komoly szaktudású és innovatív szemléletű csapat. Ezen felül 2016 óta foglalkoznak IoT eszközök, rendszerek egyedi igények alapján történő fejlesztésével, gyártásával. Az ipari személyhívó rendszer is egy ilyen munkájuk, ami már önmagában is helytáll a piacon.

Balázs, hogyan jött az ihlete a Clever Controlnak?

SB: Egy megkeresésünk kapcsán bevillant a régi filmekből ismert személyhívó, ami egy zseniális eszköz, de a mobiltelefonok elterjedésével gyorsan átugrottuk. Nem volt bonyolult, egyszerű üzenetek küldésére alkalmas, könnyen kezelhető. Itt is hasonló elvre volt szükség!
Tapasztaljuk, hogy a modern iparban szenzorok tömkelegével mérünk mindent, adatokat gyűjtünk, azokat elemezzük és ezekkel javítjuk a vállalat működését, eredményességét, optimalizáljuk a folyamatait. Az ember-ember közötti kommunikációt viszont nem tudjuk adattá alakítani. Ezáltal nem tudjuk a hatékonyságát, az eredményességét és a felelősségét objektíven mérni. Irodai környezetben erre tökéletesen alkalmas az email, viszont egy munkaterületen életszerűtlen, hogy a soron dolgozó operátor e-mailt írjon a targoncásnak vagy a műszakvezetőnek, hogy elfogyott az alapanyag. Ehelyett telefonon hívja vagy keresi a gyárban, amiből kialakul egy nyomonkövethetetlen párbeszéd, majd egymásra mutogatás. Jobb esetben kialakult szokásokra alapoznak.

Ez tényleg így megy egy mai, robotizált üzemben?

SB: Meglepődnél, hogy milyen gyakran áll egy robot akár egy napig is, mert emberi beavatkozás szükséges, a dolgozók pedig a saját telefonjukon próbálják elérni a másikat. Legyen szó karbantartóról, targoncásról vagy műszakvezetőről. Ez aztán vagy sikerül, vagy nem. Felhívja a targoncást, hogy elfogyott az alapanyag, de pont más dolga van, elfelejti, és utána jön a műszakváltás. Ha utólag rákérdez a műszakvezető, hogy miért áll két órája a termelés, akkor mindkettőjüknek jó magyarázata van, felelős pedig nincs. A vállalat számára jelzés egyik esetben sem történik, sokszor nem is tudnak róla, sőt, utólag sem dokumentált egy ilyen kiesés.
Éreztük, hogy ezzel kell valamit kezdeni a mostani modern ipari környezetben, de tudtuk, hogy itt nem egy bonyolult menüs, érintőképernyős megoldásban kell gondolkodnunk, hanem valami nagyon leegyszerűsített felhasználói rendszerben. Így nyúltunk a régi személyhívók koncepciójához és hoztuk létre a Clever Control rendszert.

Most már nagyon érdekel, hogy működik

SB: Nem kell még a nyelvet sem beszélnie a felhasználónak, nemhogy telefonálgatni, meg tudni, hogy ki van műszakban. Csak rá kell nyomnia az ikonra, hogy gépbeállítót, alapanyagot vagy műszakvezetőt kér, és onnan a vállalatirányítási rendszer a háttérben végzi a dolgát és mindent naplóz. A targoncás nyakában lévő kijelzőn pedig megjelenik, hogy a 23-as munkaállomásra alapanyagot kell vigyen. Már az a tény, hogy mérjük, önmagában arra ösztönzi a dolgozókat, hogy következetesek legyenek. De ami még fontosabb, hogy lesznek adataink, amit optimalizálásra, folyamatfejlesztésre vagy döntésre tudnak használni.

Sándor Balázs - CSL System
Hogyan fogadják a cégek, amikor új folyamatokat kell bevezetni?

SB: Az benne a szép, hogy ezek nem új folyamatok. A meglévőre helyezünk rá egy “titkos” mérőműszert úgy, hogy meg is könnyítjük az alapfeladatát a dolgozónak. Ráadásul minden modult, minden komponenst mi fejlesztettünk, mi gyártunk, így teljesen rá tudjuk szabni a most működő folyamataikra. Arról nem is beszélve, hogy ez a rendszer nem egy mobilhálózatot használ – ami kifele szórja az adatokat az éterbe – hanem egy zárt belső hálózatot. Ipari környezetben ez sokszor adatbiztonsági követelmény.

Milyen kérdéseket érdemes magának feltennie egy vállalkozásnak, amiből sejthető, hogy a Clever Control számára megoldás a kihívásaira?

SB: Ha van bátorsága provokatív kérdéseket magának megválaszolni, akkor ezekhez hasonlókat:

     Tudja-e hogy gépleállás esetén, jelenleg mennyi a vakon töltött idő a javítás megkezdéséig?

     » Egy alkalmazkodó üzemben ez kevesebb, mint 2 perc.

     A sori operátor mennyi időt tölt alapanyagutánpótlás-szervezéssel a termelő munka helyett?

De ne csak magának tegye fel a kérdéseket. A soron dolgozó operátortól is kérdezze meg, hogy hatékonyabban végezné-e a munkáját, ha azonnali segítséget kapna, ahelyett, hogy neki kelljen intézkednie, telefonálgatnia és várni. A másik oldalon a gyártásvezetőnek vagy műszakvezetőnek a során mennyivel javulna a termelése, ha azonnal tudná, hogy kinek mire van szüksége?

Az operátorok normaelvárása sokszor azért nem teljesül,mert nem kapják meg időben az alapanyagot, vagy nem viszi el a targoncás a készterméket,ezért nem tud tovább dolgozni. Gyakran ez is stresszfaktor lehet a munkatársaknál. A Clever Controllal látszik, ha ő kérte az alapanyagot, csak nem kapta meg. Ez inkább már HR-kérdés de tudjuk, hogy sokszor jó munkatársak motivációját veszítjük el 1-1 renitens miatt, aki azt használja ki, hogy nem mérhető külön az ő aktivitása, csak kollektív felelősség van. Így az is gyönyörűen kimutatható, hogy kik a legjobb hozzáállású dolgozóink, és kik a lazsálók.

Honnan tudja egy cég, hogy náluk Be fogja-e váltani a hozzá fűzött reményeket?

SB: Minden esetben egy pilottal kezdünk. Ez azért is kézenfekvő, mert bármennyire részletezetten kapjuk meg a folyamatokat, kiderülnek egyedi szokások, amihez érdemes a rendszert állítani. Felszínre kerülnek az iparágra jellemző megoldandó kihívások, és amikor pontosan úgy működik, ahogy az a megrendelőnek megfelel, akkor terjesztjük ki a teljes folyamatra. Ez amúgy pár hét alatt átfordul. Ez idő alatt az is kiderül, hogy bérelni vagy megvenni érdemes a Clever Control rendszert.

Kik a jó ajánlóid, stratégiai partnereid?

SB: Azok a folyamatfejlesztő vagy bevezetéssel foglalkozó vállalkozások, akik a gyártást vagy az üzemen belüli logisztikát teszik hatékonyabbá, netán egyszerűen a gyártást szolgálják ki, minden esetben jó partnereink. Az ő munkájukat hatékonyabbá teheti a Clever Control, mi pedig újabb kihívásokra látunk rá, amire a megoldásainkat fejleszthetjük. Itt jó eséllyel hosszú távú partneri kapcsolat jöhet létre.

Mostanában már azokkal a cégekkel is érdemes együtt gondolkodnunk, akik nagy számban kölcsönöznek magyarul nem beszélő operátorokat, hiszen könnyen lehet érvelni a Clever Control bevezetése mellett, ami megoldja a nyelvi különbségekből adódó kommunikációs akadályokat, ezáltal gördülékenyebben integrálódnak a munkakörnyezetbe.

Mi motivál, hol látod magatokat a következő 2-3 évben?

SB: Sok pozitív visszajelzést kapunk, ami nagyon lelkesíti a csapatunkat. A mérnöki énemet mindig örömmel tölti el, amikor közösen kreatív megoldást találunk egy problémára. A Clever Controllal esélyünk van a teljes európai piac lefedésére a magyarországi referenciák alapján. Elsődleges célországaink: Németország, Lengyelország, Csehország. Már most konkrét megkeresésünk van svájci magánklinikáról, nyugdíjas otthonból vagy barkácsáruházból, ami azt mutatja, hogy a probléma, amit megoldunk,  iparágtól függetlenül jelen van.

Bízom benne, hogy a megoldásaink ismertek és sikeresek lesznek, mert van még a tarsolyunkban pár ötlet, amit megvalósíthatunk. Ebben szeretnék a BNI networkingre támaszkodni, együttműködni olyan ipari szereplőkkel, akik szolgáltatnak nyugat-európai gyártó vállalatoknak a hozzánk kapcsolódó területeken.

 

Kapcsolat:

Sándor Balázs
Cég: CSL Systems
Tel.: +36 30 2480519
E-mail: sandor.balazs@cslsystems.hu
Web: www.cslsystems.hu
 

Szerző I Medgyesi Zoltán