Keresés

GONDOLATOK A VÖRÖSSZŐNYEGEN

Sok megosztásra érdemes gondolat veszik el hamvában. Lósz József, a TEDxGyőr kurátora gondolkodás nélkül válaszolt amikor arról kérdeztem, miért érezte a késztetést a világhírű rendezvénysorozatot a megyeszékhelyre is elhozni.

Évek óta aktív tagja vagyok a kamarai közösségnek. Sok cégvezető jobbnál jobb gondolatait hallottam és az innovációs klub vezetőjeként rengeteg erőfeszítést tettem, hogy a gondolatok terjedjenek. A TED-es videókból merítettem ihletet. Kerestem azokat a témákat, amik elgondolkodtattak, és ahogy beszélgettem az emberekkel, egyre nőtt a környezetemben a TED “rajongók” tábora. Rájöttem, hogy ez a szellemiség felszínre hozza azt a közösséget, aki nyitott az új gondolatokra.

Ez elég volt ahhoz, hogy Győrben legyen TEDx?

- Nem. Később tudtam meg, hogy a liszensz, feltételekkel igényelhető. Ezek a minőséget és a rendezvények tisztaságát biztosítják. Természetesen itt már összeállt a fejemben. Akartam, hogy legyen Győrben TEDx! Persze, a gyakorlatban ennél jóval több munka volt. Kellett egy csapat. Hiszen én nem vagyok rendezvényszervező, beszédfelkészítő és marketinges sem. De amikor látod a célt, van egy víziód, valahogy ott terem hozzá a csapat is. Idén szeptemberben már a második konferenciát hoztuk létre több önkéntes és szakmai segítővel, a támogató cégekről nem is beszélve. Ahogy mondani szokták, nélkülük nem jöhetett volna létre.

Gratulálok, mert létrejött! Beszéljünk arról, mi is az a TEDx.

- Gondolatok, amelyeket érdemes terjeszteni. Az előadók nem csak elmondani akarják a beszédüket, hanem a közönség ráhangolódik a gondolataikra. Ezáltal egy különleges konferencia élménnyel megyünk ki a teremből. Ott, akkor, az a pár száz ember egy gondolati síkon rezeg. Az agyhullámaik szó szerint ugyanolyan mintákat produkálnak. A jó TED előadásokra hónapok, akár évek múlva is emlékszünk és talán az életünket is jobbá tesszük a hatásukra. A gondolatok megfelelően kommunikálva képesek megváltoztatni a világnézetünket és befolyásolni tetteinket. Az emberi kultúrát formáló leghatalmasabb erők. Persze ez egy kétélű fegyver, de most a jó oldalon állunk.

Ez egyre izgalmasabban hangzik. Mi a receptje az ilyen különleges előadásoknak? Vannak szempontok, amik alapján felépül egy jó TED beszéd?

- Igen. Ha kicsit utánanéz valaki, a világhálón talál jótanácsokat tapasztalt nyilvános beszélőktől.  

Alapvetően négy pontban összefoglalható a jó TED beszéd: 

1. Az előadás egyetlen fő gondolatra szorítkozzon
Ne akarjunk mindent belesűríteni egy beszédbe. Válasszuk ki azt a gondolatot, amit a leginkább át akarunk adni a közönségünknek, és azt vezessük végig egy fonalként az egész beszéden. Hozzunk példákat vagy meséljünk ehhez kapcsolódó történeteket. A legjobb, ha mi magunk is részesei voltunk a történetnek. Ez az a gondolat, amire hónapok múlva is emlékszik a közönségünk.

2. Tegyük befogadóvá a hallgatóságot
Ne tévesszük szem elől, hogy a legtöbb esetben nem szakmai közönség hallgat minket. Fel kell keltenünk a kíváncsiságukat. Mielőtt új gondolatokat fogadnának be, ki kell nyílniuk és meg kell kapjuk a bizalmukat. Hozzunk hétköznapi példákat vagy magyarázzuk el hasonlatokkal a bonyolult vagy szakmai gondolatmenetet. Tegyünk fel kérdéseket, amik elgondolkodtatják vagy bevonják a gondolatvilágunkba a nézőteret.

3. Építkezz lépésről lépésre
A közönség már valószínűleg most is gondol valamit arról amiről te beszélsz. Ha befogadhatóvá váltál és kiépítetted a bizalmat, akkor szép lassan eléred, hogy elfogadja a te nézeteidet és kapcsolódjon a gondolataidhoz. Játszd le a beszéded tervezésénél, hogy mit gondolhat a témádról az előadásod előtt a néző, mit fog gondolni a beszéded meghallgatása után és mit fog tenni, ha kimegy a teremből.

4. A gondolat legyen megosztásra érdemes
Mindenképpen olyan gondolatot válassz, amit érdemes terjeszteni. Nem csak egy szűk réteget érint, vagy egy szakmai közeghez tartozik. Ha felteszed magadnak a kérdést: Mi ennek a gondolatnak a haszna a társadalomban? Örömet okoz, megváltoztatja egy ember gondolkodását, másképpen fognak viselkedni, vagy közelebb hozza a kíváncsisága a témád világába? Megérzed a választ és azt, ha jó helyen jársz. Felkészülésképpen nézz végig pár TED videót a fenti szempontok alapján, és válaszold meg magadnak a saját kérdésed. Mondd el a beszéded egy szűk baráti körben vagy olyan csapatnak, akik mentorként segíthetik a felkészülésed.

Ez azért nem úgy tűnik mintha könnyű lenne

- Ha profin felkészülsz, pont úgy tűnik mintha könnyű lenne. Csak 12-18 perc, de sokszor hónapokig készülnek fel az előadók. Ezért olyan tiszteletreméltó ha valaki profin, de alázattal áll ki egy színpadra. A TED esetében ez egy kerek piros szőnyeg, ami szimbolizálja mindazt a háttérmunkát, amit az előadók és a szervezők beletesznek.

Mindig van egy központi vezérfonala a TEDx rendezvénynek. Mi az idei téma?

- Az idei témánk a Jövő embere. Az előadások igyekeznek választ adni az előttünk álló kihívásokra. Milyen elvárásokank kell majd megfelelnünk, milyen irányban fejlődjünk. Mit tanuljunk, hogy helytálljunk a következő évtizedekben. Ezt lehet szárazon, tudományosan is megmutatni de hát ez egy TEDx konferencia, ami megragadja a közönséget és a végén mindenki úgy megy haza, hogy egy kicsit a gondolatai megváltoznak. Ezen dolgozunk a háttér csapattal. 

A beszélgetésünk minden részében kitérsz a csapatra. Az elején még csak szokásos tisztelet nyilvánításnak éreztem, de most ennél már sokkal több.

- Hogyne. Nem csak a szakmaiság miatt kell a csapat. Ők motiválnak engem is. Felemelő érzés olyan embereket vezetni egy közös cél felé, akik sokkal erősebben húznak engem is. A szervezés során sok akadályba ütközünk, de soha nem az a kérdés, hogy Miért? hanem az, hogy Mikor oldjuk meg? A szponzorok, támogatók boldogan és szinte első szóra állnak be mögénk, annak ellenére, hogy a konferencián – a liszensz feltételek szerint – korlátozott a láthatóság, amit adhatunk. Az eszme és az érték amit képviselünk a támogatókat is magával ragadja. Ott akarnak lenni velünk!

Úgy érzem ez a vízió és küldetés megfelelően kirajzolja azt a közösséget, amit mindig is kerestem. Jól érzem magam és csinálom ameddig tudom, azzal akivel tudom és ott ahol tudom. A TEDxGyőr a jövőben is ezt a szellemiséget fogja képviselni, Hirdetve a megosztásra érdemes gondolatokat. 
Szerző: Medgyesi Zoltán (Üzletember Magazin társalapító)