FOGYASZTÓI MAGATARTÁS EVOLÚCIÓ
AVAGY MINDEN ÚT A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBA VEZET?
Emlékezzünk vissza, hogyan vásároltak a szüleink? Elmentek a közeli üzletbe, ott a már bevált, tartós márkák után nyúltak, legfeljebb kikérték az eladó véleményét, ha bizonytalanok voltak. És hogy vásárolnak a gyerekeink? Mindig azt szeretnék, ami éppen trendi, vásárlás előtt kipróbálós videókat néznek a YouTube-on, fórumokat olvasnak, tematikus csoportokban kikérik a már használók véleményét és teszik mindezt országhatárok nélkül, pillanatok alatt.
VÁLTOZÓ SZOKÁSOK, VÁLTOZÓ FELÜLETEK
Ez a fajta tudatos vásárlás a fiatal generációtól indult, de mára már a teljes fizetőképes társadalomra érvényessé vált. Már nem dőlünk be olyan könnyen a reklámoknak, alaposan tájékozódunk a legtöbb vásárlói döntés előtt. Mert könnyedén megtehetjük! A 2000-es években, az internet lakossági elterjedésével gyorsabb lett az információáramlás és a vállalkozások számára is egy új, eddig ismeretlen és akkoriban újszerűsége miatt nagyon hatékony reklámozási platform jelent meg: az online tér. Ám még ebben az időben is erősen elkülönült az „értékes tartalom” és a reklám, amelyet már nagyon jól megtanultunk figyelmen kívül hagyni, kizárni az úgynevezett reklámzajt.
Ekkor azonban színre lépett a közösségi média, amely gyökeresen megváltoztatta a fogyasztók befolyásolásának módszertanát, mert most először reklámozhatott úgy egy vállalkozás, hogy tartalma nem tűnt fizetett hirdetésnek. Képzeljük csak el, hogy mi történik, ha megnyitjuk a Facebook-ot! Lefelé görgetve látjuk a barátaink élményeit, megosztanak néhány vicces mémet is és persze a lélekbúvár idézetek elől sem menekülhetünk. E tartalmak között azonban egyre gyakrabban jelennek meg fotók a vágyott autónkról, egy wellness pihenés kecsegtető képe, vagy csak egy szelet csoki, amit azonnal megkívánunk. Mégis mi történt? Mi ebben a forradalmi?
5 LEGHATÉKONYABB POSZTTÍPUS VÁLLALKOZÁSOKNAK A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN:
-
BRANDÉPÍTŐ – A márkával kapcsolatos életérzést adja át.
-
EDUKÁLÓ – Értéket adunk azzal, ha tanítunk valami újat a felhasználónak és az ilyen típusú posztokkal tehetjük érettebbé a vásárlásra, formálhatjuk problématudatát, véleményét.
-
SZÓRAKOZTATÓ – Soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy alapvetően kikapcsolódás miatt érkezünk a közösségi médiára. Aki ezt megadja – akár bújtatott reklám formájában is – nagyobb figyelemre számíthat.
-
KOMMUNIKÁLÓ – Nagyon fontos a követőinkkel való kapcsolattartás, melyen keresztül érezhetik, hogy igazán fontosak számunkra. Kérjük ki a véleményüket, beszélgessünk velük kommentekben, építsünk tudatosan közösséget a márkánk köré!
-
ÉRTÉKESÍTÉSÖSZTÖNZŐ – Ha felkeltettük érdeklődését a termékünk iránt, nem szabad szemérmesnek lenni, időnként bátran kell posztolni konkrét értékesítésösztönző tartalmakat is, melynek egyetlen célja a vásárlási konverzió teljesülése.
BEFOLYÁSOLÁS, „REKLÁM NÉLKÜL”
A titok, hogy az értékes tartalom és a reklám nem különül el. Ugyanott, ugyanolyan formában látjuk a szomszéd kiskutyáját, mint ahol a marketingesek által megkomponált tartalmat. Első ránézésre szinte lehetetlen különbséget tenni. Ez pedig óriási változás a vásárlói befolyásolásban.
„A Facebookon futó reklámok teljesen beleolvadnak az élménybe, amelyért a közösségi médiához megyünk, ezért eleve egy sokkal befogadóbb pszichológiai állapotban kerülnek itt a reklámok a fogyasztók elé, mint az egyéb, jól megkülönböztethető reklámfelületeken. – kezdi Gál Reni, a Marketing Empire Kft. vezető marketingese, majd hozzáteszi - A Facebook marketing ereje egyrészt ezen az élményszerű környezeten, másrészt pedig a megdöbbentően magas felhasználói időtartamban rejlik. Nézzük a közösségi médiát ébredés után, munkába menet, két megbeszélés között, a postán várakozva és talán még este, az ágyban is rápillantunk. Éppen azért figyelünk rá ennyit, mert nem tűnik számunkra reklámfogyasztásnak, összekeverjük az élményt a befolyásolással.”
KÖRUTAZÁS HELYETT CSILLAGTÚRA
Néhány évtizeddel ezelőtt a felhasználói út, ami a vásárláshoz vezetett olyan volt, mint egy körutazás. Az egyénben megfogalmazódott egy probléma, egy hiány, majd ezzel a problématudattal érték a különböző reklámhatások: TV, rádió, újsághirdetés, ismerősök véleménye. Ezt követően bement
a boltba és megvette a terméket, esetleg az eladó véleményét még kikérte a végső döntés előtt. A vállalkozások marketingfeladata az volt, hogy minél több olyan pontot elfoglaljon ezen az útvonalon, ahol a vásárló véleményét befolyásolni tudja.
Ma azonban már az időnk jelentős részét a közösségi média felületein, posztok görgetésével töltjük el. Természetesen
a mai kor fogyasztói is néznek TV-t, olvasnak újságot, beszélgetnek ismerőseikkel termékekről, de ezek közben újra és újra visszatérnek a közösségi média platformjaira, ahol tartalmat fogyasztanak, reklámokkal találkoznak, ezáltal pedig formálódik a véleményük. Jelenleg hazánkban a Facebook és az Instagram az a felület, amely a legtöbb alkalmat kínálja arra, hogy egy márka találkozhasson a potenciális érdeklődőivel
a különböző vásárlói fázisokban és a saját irányába billenthesse őket. A teljes képhez pedig hozzátartozik a Facebook hirdetések tűpontos célzási lehetősége is, melynek köszönhetően a különböző célcsoportjaink számára a nekik megfelelőnek gondolt hirdetéseket szinte vakszórás nélkül juttathatjuk el, azaz minden marketingre költött forint sokkal célzottabban, ezáltal pedig hatékonyabban költhető el.
Megváltoztak a vásárlók információgyűjtési szokásai és döntési folyamataik, ezért ha nagyot szeretnék vágni magunknak a piaci részesedés tortájából, az eladói szokásoknak is meg kell változnia és idomulnia kell a vásárlók igényeihez.