A HATÁSOS CÉG-BEMUTATKOZÁS
Hol volt, hol nem volt… Amikor így kezdünk egy gondolatsort, már biztosan tudod, hogy ki kell nyitni a képzelőerődet. Ösztönösen el kezd működni a kreatív belsőnk. Így tanultuk kisgyerekként és picit háttérbe szorítjuk felnőttként, mert mi ennél már komolyabbak vagyunk. Helyette megpróbálunk racionális adatokat felsorolni, ha a cégünkről, tevékenységünkről kell beszélni.
Amikor arra kérnek, hogy prezentáljunk a cégünkről, akkor kimásoljuk a honlapról a “Rólunk” részt ahol részletesen taglaljuk, milyen tulajdonban van a cégünk, hány dolgozónk van, és hogy az ügyfeleink megbízhatónak, pontosnak tartanak minket.
Tudom, hogy kisarkítottam, de nem ez marad meg az emberek fejében, hanem a “Hol volt, hol nem volt” jellegű történetek. Ha végigolvasod a cikkeket ebben a magazinban, akkor egy hónap múlva is emlékezni fogsz a történetekre, sokkal jobban, mint hogy kinek mennyi az árbevétele, vagy hány éve van a piacon.
Bármilyen területen dolgozol, előbb-utóbbbeszélned kell valakivel arról, hogy mit is csinálsz. Lehet ez egy bemutatkozás, előadás vagy prezentáció.
Három kérdést tegyél fel:
1. Mi a célja a bemutatkozásomnak?
2. Mennyi ideig kell beszélnem?
3. Ki a hallgatóságom?
Minél rövidebben kell beszélned, annál több időt vesz el a felkészülés. Vegyünk egy gyakori példát:
Van egy kisvállalkozásod és ellátogatsz egy üzleti reggelire. Be kell mutatkoznod röviden (30-60 másodpercben). Először is izgulsz, hogy téged fog hallgatni 30 cégvezető. Van, aki már ezért el sem megy ilyen találkozóra, de ez teljesen normális félelem. A felmérések azt mutatják, hogy az emberek kevésbé félnek a haláltól, mint a nyilvános beszédtől, pedig nem annyira nehéz, mint gondolnád. Fogadd meg a lenti két praktikát, és figyeld meg milyen pozitív visszajelzéseket fogsz kapni.
A másik véglete az aggodalomnak, ha már kiállsz beszélni, hogy ilyen rövid idő alatt nem tudsz elmondani mindent a cégedről és a tevékenységedről, de a jó hír, hogy nem is kell. Egy célja van az ilyen rövid bemutatkozásnak: felkelteni az érdeklődést! Azt akarod elérni, hogy valaki lépjen majd oda hozzád és mondja azt, hogy nagyon érdekes amit elmondtál! Tudunk beszélni erről személyesen, részletesebben? Yesss, ezt akartad!
Tehát, hogy építs fel egy rövid, hatásos bemutatkozást?
Tegyük fel, hogy egy új autókozmetikát nyitottatok a városban és szeretnél helyi cégekkel flottaszerződést kötni. Előkészületek: tudnod kell, kihez akarsz eljutni, sőt tudnod kell, ki fogja hallani az „egyperces” bemutatkozásod. Ha van lehetőséged, nézz utána ki lesz ott. Nézd meg, milyen cégeket szolgálhatnak ki. Ki az akinek szívesen dolgoznál. Ez némi kutatómunkát igényel, de az információk alapján ki tudod alakítani a “kívánságlistádat”.
Itt jegyzem meg, hogy ha most az van a fejedben, hogy neked ez nem releváns, mert neked mindenki jó, nem kell szelektálnod, hiszen mindenkinek lehet autója, amit ki kell takarítani, akkor ha ezt gondolod, tévúton jársz. Teljesen igazad van, neked tényleg mindenki jó lehet, de nem fog eszébe jutni senkinek a mindenki. Meg kell határoznod egy iparágat, egy céget, esetleg egy konkrét döntéshozó nevét ahhoz, hogy nekem valaki más eszembe jusson.
Tehát az első lépés: legyen egy (vagy több) KONKRÉT cég a listádon. A második, hogy keress egy ideillő történetet, ami hasonló ügyfeletekkel kapcsolatos.
Jó irányba kapiskálsz, ha valahogy így kezded: Van egy fémipari cég az ipari parkban, aki úgy lett az ügyfelünk, hogy az egyik üzemvezetőjük megkért minket, amíg dolgozik a munkahelyén vigyük el az autóját kitakarítani. A főnökei megirigyelték, hogy neki nem kell plusz időt ráfordítania az autó mosásra és az üzemvezető ajánlására megkerestek minket. Azóta napi 6-8 autójukat tartjuk tisztán és az ő parkolójukban néz ki a legjobban az autóflotta a környéken. Ez a történet elmondva 20-30 másodperc. Elegendő információ van benne arról, hogy ti milyen minőségben, kinek, milyen szolgáltatással szeretnétek dolgozni.
Hogy kerek legyen a bemutatkozás, már csak be kell dobd a végére, hogy: hasonló szolgáltatással szeretnénk bejutni a Csavargyár Kft.-hez, kérlek, ajánljátok be szolgáltatásainkat Kovács Péter cégvezetőnek. Végül a felszólalásod végére “odateszed” a neved, a céged nevét és a tevékenységedet maximum 3 szóban és máris profi bemutatkozásod van. Írd le, írj belőle egy pár szavas vázlatot és gyakorold el párszor.
A bemutatkozáskor már nem olvashatod és nem hangozhat úgy,
mint egy felolvasott szöveg! A gyakorlás természetessé teszi.
Remélem emlékszel még, hogy minél rövidebben kell beszélned, annál többet kell készülnöd? A hosszabb bemutatkozás szerkezete is ugyanez csak ott lehetőséged van improvizálni menet közben, és nem fogsz így felkészülni.
Megtanulni profin bemutatni a tevékenységed nemes dolog az üzleti életben, és mindig meghálálja magát. Nekem van olyan informatikus ismerősöm, aki mesélte, hogy telefonon kereste egy értékesítő és megkérdezte mivel foglalkozik a cége. A fenti sablont követve fél percben elmondta, majd döbbent csend a telefon másik végén. Pár másodperc elteltével azt mondta a telefonáló, hogy ő még soha nem hallott informatikust ilyen közérthetően beszélni arról, hogy mivel foglalkozik. Ez megfelelő elégtétel volt neki a fáradozásaiért, amit azzal töltött, hogy profin tudjon beszélni a cégéről.